Meer online aankopen over de grens

Steeds meer Nederlanders durven het aan via buitenlandse webshops aankopen te doen. Vorig jaar werd zo voor een bedrag van 637 miljoen euro aan goederen en diensten gekocht; een kwart meer dan in 2015. Dat meldt het AD van 20 maart 2017.

Het onderzoek naar de stand van zaken van de online consumenten-bestedingen werd uitgevoerd door marktonderzoeksbureau GfK in opdracht van Thuiswinkel.org en PostNL. De resultaten werden verwerkt in de Thuiswinkel Markt Monitor. Het onderzoek vond plaats onder 7500 personen.

Volgens de Thuiswinkel Markt Monitor deed één op de vier Nederlanders van vijftien jaar en ouder in 2016 één of meerdere aankopen via een buitenlandse webwinkel. Vooral Chinese webwinkels nemen momenteel sterk toe in populariteit. Vorig jaar bestelden Nederlandse consumenten er voor 190 miljoen euro aan goederen.

Buurland Duitsland is na China het populairst voor online aankopen over de grens. In totaal 15 procent van deze transacties vindt plaats via Duitse webwinkels. Groot-Brittannië staat wat buitenlandse aankopen betreft op een derde plaats met een aandeel van 14 procent, aldus het AD.