Lidl krijgt nu ook eigen spoortransportbedrijf

Lidl

Supermarktketen Lidl had al een eigen rederij – Tailwind Shipping Lines – en daar komt nu een eigen spoortransportbedrijf bij: Tailwind Intermodal. Het spoorbedrijf richt zich op het achterlandtransport van goederen die aankomen in de Sloveense haven Koper. Met dit nieuwe initiatief optimaliseert Lidl haar Europesese distributienetwerk.

Koper is strategisch gezien de belangrijkste haven voor rederij Tailwind Shipping Lines. Haar schepen brengen goederen aan op de Panda Express-lijndienst vanuit China. Tailwind Intermodal krijgt nu de verantwoordelijkheid voor het verdere vervoer naar het achterland, net als voor het terugbrengen van lege containers naar de haven, meldt Lidl.

Dagelijks maximaal vijf treinverbindingen

Voor het goederenvervoer kan Tailwind Intermodal terugvallen op een netwerk van partners. Dagelijks zijn er maximaal vijf treinverbindingen naar het Cargo Center Graz in het Oostenrijkse Stiermarken. De goederen worden er opgeslagen in een magazijn dat zich direct bij de terminal bevindt.

‘Door de strategische ligging tussen de Adriatische en de Baltische staten vormt het vrachtcentrum een ideale verbinding met Oost-Europa’, stelt Lidl. Voor de supermarktketen betekent het dat de doorlooptijden flink verkort worden, waardoor een snellere winkelbelevering mogelijk is.

Veerkracht in de hele supply chain

Met het combineren van zeevracht en achterlandvervoer wil Lidl de prestaties in de keten tussen China en Europa verbeteren. ‘Ons doel is te zorgen voor veerkracht in de hele supply chain, van het organiseren en coördineren van zeetransport tot het herladen van vrachttreinen, het palletiseren en het afleveren per vrachtwagen op het laadperron van de eindbestemming’, aldus Lidl.