Lidl heeft eerste containerschip in de vaart

Lidl

MS Wiking, het eerste containerschip voor Lidl, is in de vaart. Het schip van de door de supermarktketen opgerichte Duitse rederij Tailwind Shipping Lines vertrok op 18 juli uit China en heeft inmiddels de Rotterdamse haven aangedaan. Daarmee is de nieuwe containerlijndienst een feit.

Lidl besloot tot het oprichten van een eigen rederij om zo zijn logistieke afhankelijkheid te verkleinen. De komst van Tailwind Shipping Lines stelt de supermarktketen ook in staat af te rekenen met de huidige problemen in de containervaart, die leiden tot trage bezorging en hoge transporttarieven.

Het werkterrein van de nieuw opgerichte onderneming strekt zich uit tot onder meer het vervoer, de verpakking en de opslag van goederen, alsmede het vervoer van goederen per schip en per vliegtuig. Zoals de naam al doet vermoeden, ligt de nadruk echter in de eerste plaats op containervervoer en aanverwante diensten.

Gegarandeerde aanvaart

Tailwind startte de nieuwe containerlijndienst tussen een drietal havens in China en drie Europese havens, in Koper, Barcelona en Rotterdam. De rederij richt zich op een gelimiteerd aantal klanten met vaste, solide ladingstromen tussen Europa en China, aan wie een gegarandeerde aanvaartmogelijkheid aangeboden zal worden.

Volgens Jan Grossbruchhaus, Trade Manager bij Tailwind, kwamen de afgelopen jaren veel zendingen uit China en Azië met maanden vertraging in Europa aan. Gevolg hiervan was dat veel producten te laat aan de winkels aangeboden konden worden of dat bedrijven hun productie moesten aanpassen als gevolg van een tekort aan grondstoffen.

Euro Nordic

Euro Nordic treedt in Nederland op als general agent voor Tailwind Shipping Lines. Het is een gerenommeerd scheeps- en lijndienstagent in de Nederlandse en Belgische zeehavens. Daarnaast is Euro Nordic ook actief als een allround logistiek dienstverlener en heeft zich als zodanig gespecialiseerd in totale logistieke concepten voor verschillende markten.

Kees Groeneveld, CEO van Euro Nordic, is verheugd dat Tailwind voor zijn bedrijf koos. ‘Tailwind is een dedicated niche carrier en dat sluit precies aan op de filosofie van Euro Nordic. Een nichespeler is minder geïnteresseerd in de grote volumes, maar geeft prioriteit aan een solide betrouwbaarheid en toegevoegde waarde voor de klanten.’

Alternatief voor spoorverbindingen

De nieuwe lijndienst vaart met vier schepen met elk een capaciteit van 5000 TEU. Iedere zestien dagen wordt een Europese haven aangedaan. Met een transittijd van achttien dagen tussen de laatste haven in China, Da Chang Bay, en de eerste haven in Europa, Koper, is de dienst ook een alternatief voor de spoorverbindingen tussen China en Europa. De transittijd voor exportladingen van Rotterdam naar China bedraagt 28 dagen.