Hudson’s Bay lokt Bijenkorf-talent

De komst van Hudson’s Bay naar Nederland, zorgt voor vacatures bij De Bijenkorf. Hoewel het eerste filiaal de deuren nog moet openen, maakte een aanzienlijk aantal Bijenkorf-medewerkers de afgelopen tijd al de overstap naar het Canadese warenhuis, meldt het FD van
8 maart 2017. Onder hen vooral inkopers en managers.

De Bijenkorf, sinds 2010 eigendom van de Britse warenhuisketen Selfridges, richt zich al een aantal jaar op de meer vermogende klanten. Sommigen betwijfelen echter of die doelgroep in Nederland wel groot genoeg is. Dat leidt ertoe dat oude inkoopteams van De Bijenkorf, maar ook van V&D, nu hun opwachting maken bij Hudson’s Bay, zegt een oud-bestuurder in het FD. Ze houden zich onder meer bezig met inkoop, marketing en klantendata.

Hudson’s Bay heeft aangekondigd de komende jaren zeker twintig warenhuizen in ons land te zullen openen, waaronder ook enkele vestigingen van discounter Saks Off Fifth. De eerste tien winkels openen dit najaar. In veel gevallen vullen zij het gat dat ontstond na het faillissement van V&D. De vraag is echter of het Hudson’s Bay wel zal lukken overeind te blijven.

Hogere omloopsnelheid per artikel

Retailadviseur Hans Eysink Smeets spreekt in het FD van een wereldwijde epidemie onder ‘middle of the road’-warenhuizen; een categorie waar hij ook Hudson’s Bay onder schaart. Volgens Eysink Smeets delven deze warenhuizen het onderspit in de strijd met de grote winkelketens, zoals H&M, Victoria’s Secret en Zara. ‘Zij verversen hun aanbod vaker en halen een veel hogere omloopsnelheid per artikel.’

Warenhuizen hebben per productcategorie veel verschillende artikelen van veel merken, legt de retailadviseur uit. ‘Een winkel als Victoria’s Secret heeft maar een beperkt aanbod van bh’s, maar van die bh’s verkopen zij veel meer stuks dan een warenhuis doet. Daardoor kunnen ze op veel grotere schaal en dus goedkoper inkopen.’ Een strijd die volgens Eysink Smeets voor warenhuizen bijna niet te winnen is.

Inkooporganisatie

Daar komt bij dat volgens hem warenhuizen met hun statische assortiment de aansluiting met de consument verliezen. Marketingdirecteur Jacco van der Steen van Hudson’s Bay meldt in het FD echter dat de winkels zo ingericht worden dat snel kan worden ingespeeld op de actualiteit. ‘We willen de mogelijkheid houden merken makkelijk te kunnen vergroten en verkleinen. Daar gaan we ook onze inkooporganisatie op inrichten.’

Volgens Van der Steen zal Hudson’s Bay in Nederland overigens niet te vergelijken zijn met de klassieke Canadese warenhuizen. Ook wordt het anders dan V&D. Hudson’s Bay gaat zich volgens hem hoger positioneren en meer service bieden. De keten gaat bovendien volop gebruikmaken van moderne technieken om klanten te inspireren. Van der Steen: ‘Denk aan grote beeldschermen waar je direct mee kunt communiceren.’