Gartner: ‘Bedrijven hebben een routekaart voor digitalisering nodig’

Gartner

Waar start een bedrijf met digitaliseren? Met die vraag opende Mike Burkett van Gartner in juni de jaarlijkse Supply Chain Executive Conference in Barcelona. ‘Het ontbreekt ons aan een routekaart voor digitalisering. Maar we zijn inmiddels gewend geraakt aan de transformatie van meesters in Excel-spreadsheets naar modern digitaal.’

Burkett haalde eigen onderzoek van Gartner aan om aan te tonen dat er nog veel moet gebeuren bij bedrijven. Vaak ontbreekt bij hen een duidelijk doel: ‘Je kan geen routekaart definiëren als je niet weet waar je naartoe wilt. Bedrijven moeten de kennis van andere afdelingen gebruiken. Het kloppende hart van de ecosystemen waarin bedrijven opereren, wordt geregeld door samenwerking. Maar 60 procent van de bedrijven is nog bezig met interne integratie van processen.’

Vooruitstrevende samenwerkingen tussen bedrijven

Er zijn volgens de Research Vice President van Gartner genoeg voorbeelden van vooruitstrevende samenwerkingen tussen bedrijven. ‘Het Spaanse warenhuis El Corte Inglés werkt samen met de Chinese e-commercegigant Alibaba om per internet bestelde goederen via het logistieke netwerk van de Spaanse retailer te versturen. En de Engelse retailer John Lewis koopt ongewenste kleding terug van consumenten en maakt daarbij gebruik van de app van de sociale onderneming Stuffstr, die een koerier regelt.’

Verder zei Burkett veel te verwachten van de digitale marktplaatsen voor wegtransport, zoals Uber Freight en Saloodo, om het percentage van de 50 procent vrachtwagens die na levering van hun vracht leeg terugrijden, terug te dringen.

De juiste cultuur creëren

‘Waar moeten bedrijven beginnen met digitaliseren?’, vroeg de Gartner-topman zich tijdens het supply chain congres hardop af. ‘Verdiep je als eerste in Robot Process Automation, zoals Heineken heeft gedaan om repetitieve handelingen in het customer service-proces te automatiseren. En creëer verder de juiste cultuur.’ Burkett verwees daarbij naar Katrina Lake, topvrouw van Stitch Fix, die zegt: ‘Data science zit niet in onze cultuur verwéven; het ís onze cultuur.’