Succesvol digitaliseren draait om mindset

digitaliseren

Waar stap je in de achtbaan van digitalisatie? De hypecyclus van Gartner beschrijft een steile klim met vervolgens een afdaling naar het dak van desillusie. Hoe hou je genoeg momentum om door dit dal van teleurstellingen te komen om uiteindelijk de vruchten te plukken? Tijdens het supply chain-congres van Gartner afgelopen september in Londen werd duidelijk dat leiders de vaardigheden moeten hebben van verkennen, aanpassen en opschalen.

Volgens Marc Engel, Chief Supply Chain Officer van Unilever, draait het om veranderen van digitaal doen naar digitaal zijn. ‘We gaan het niet redden, tenzij we het menselijk kapitaal in bedrijven veranderen.’ Engel haalt een uitspraak van de futuroloog Alvin Toffler aan om duidelijk te maken wat hem ’s nachts wakker houdt: de ongeletterden van de 21ste eeuw zijn niet diegenen die niet kunnen lezen en schrijven, maar zij die niet kunnen leren, afleren en herleren. ‘Het model van vijftien jaar bagage is gedateerd. Leren gaat niet meer zoals twintig jaar geleden, maar online.’

Engel ziet dat de wereld van fast moving consumer goods (FMCG) volledig is veranderd. ‘Vroeger bestond onze business uit drie pilaren: massacommunicatie met veel tv-reclame, massadistributie en massaproductie. Tv-kijken is achterhaald in de laatste vijf jaar, met grote gevolgen voor onze marketing. Amazon, Alibaba en JD hebben grotere distributienetwerken dan de FMCG-merken. En het hebben van productiefaciliteiten is niet langer een voordeel.’

Master Data Management sexy maken

Digitalisatie houdt het omgaan met grote hoeveelheden data in. ‘Met de overname van de Dollar Shave Club hadden we opeens meer consumenten dan bestaande klanten in ons ERP-systeem. We moeten daarom het proces van Master Data Management sexy maken en niet iets voor bijna-gepensioneerden. We moeten datamythes en taboes doorbreken.’

Succes hangt in het huidige tijdperk van digitalisering af van leervaardigheden en een digitaal quotiënt. ‘De meeste leiders hadden vroeger hun focus op een ander spel. Zelf wil ik een verschil maken. Daarom schrijf ik elke vrijdag welk verschil ik die week heb gemaakt.’

Onbevreesd kwartetten

In de ogen van Daniel Helmig, wereldwijd verantwoordelijk voor de supply chains van ABB, draait het bij grote supply chain-transformaties om de mindset van de medewerkers. ‘We kunnen alles doen als we onze gedachten ertoe kunnen zetten.’ Dat heeft hij – met zijn team – bewezen door in duizend dagen drie wereldwijde projecten uit te rollen: de inkoop centraliseren in vijf locaties in de wereld, het implementeren van een wereldwijd Transport Management Systeem (TMS) en het opzetten van drie expertisecentra.

‘Het implementeren van een TMS wereldwijd vereist handdrukken’, stelt Helmig. ‘Je moet je collega in de ogen kijken en zeggen: “We doen dit samen.” Achteraf gezien hadden we voor een grotere softwareleverancier moeten kiezen.’

Om de neuzen van alle betrokken managers in de drie grote projecten in dezelfde richting te krijgen, had Helmig ze bij elkaar gebracht in Estland. ‘We hebben in groepjes het spel kwartet met productcategorieën gespeeld. Dat heeft de vrees bij de betrokkenen weggehaald. Gamificatie werkt geweldig. Het zorgt ervoor dat er iets klikt in de hersenen.’