Heineken eerste Europese klant voor Uber Freight

Heineken Uber Freight

Uber Freight heeft nu ook in Europa zijn allereerste lading vervoerd. Het vrachtplatform werd ingeschakeld door bierbrouwer Heineken. Beide partijen werken in de Verenigde Staten al langer samen en besloten die samenwerking op Europees niveau uit te breiden.

Het platform van Uber Freight koppelt vervoerders en opdrachtgevers (verladers) om ladingstromen zo efficiënt mogelijk te laten verlopen. Uber vervoert die lading overigens niet zelf, maar put uit een pool van vervoerders, bijeengebracht in het platform.

‘Innovatie is een belangrijk element binnen de bedrijfsvoering van Heineken. Dit is niet anders in onze supply chain. Deze eerste Europese vracht geeft ons de kans om, na Amerika, ook in Europa kennis te maken met Uber Freight’, meldt Maarten Koudenburg, Senior Director Supply Chain bij Heineken Nederland.

Dan Buczkowski, Head of Europe Expansion bij Uber Freight: ‘We hebben veel geleerd van onze samenwerking met Heineken in de Verenigde Staten, zijn enthousiast over de verdere uitbreiding en werken graag samen aan oplossingen die de vrachtsector vooruit kunnen helpen.’

Het eerste transport voor Heineken werd overigens uitgevoerd door een kleine lokale vervoerder die slechts trucks bezit, meldde Buczkowski vorige week in een gesprek tijdens het logistieke congres Deliver in Lissabon. ‘De eigenaar van het transportbedrijf reed zelf mee om te kijken of alles goed ging.’

Efficiënte en transparante vrachtmarkt

De uitbreiding naar Europa past binnen de visie van Uber Freight voor een efficiënte en transparante vrachtmarkt op internationaal niveau. Het bedrijf spreekt de ambitie uit een betrouwbare partner te worden voor Europese vervoerders en opdrachtgevers in de logistieke sector. Uber koos ervoor in Nederland te starten omdat het leidend is in logistiek.

‘Een belangrijk pluspunt van Uber Freight is dat de vervoerder gewoon een prijs voor een lading krijgt en niet meer hoeft te bieden’, aldus Buczkowski. ‘Verder betalen we vervoerders binnen zeven dagen uit. Met de app is hiervoor geen papieren Proof of Delivery nodig. We willen digitalisering vooruitduwen.’