Financiële schade door stremming Maas niet gedekt

Schippers en andere gedupeerden van de langdurige stremming van de Maas hoeven niet op een schadevergoeding te rekenen. De meeste bedrijven zijn niet verzekerd tegen deze indirecte risico’s. Claims tegen de veroorzaker van de stremming of Rijkswaterstaat lijken weinig kans te maken bij de Nederlandse rechter, meldt het FD van 7 januari 2017.

De krant baseert zich daarbij op gesprekken met spelers in de verzekeringssector en advocaten. ‘Het gaat om vertragingsschade die niet de oorzaak heeft in de onderneming zelf. Dat risico is lastig te verzekeren. De meeste ondernemers en schippers hebben dan ook niet zo’n verzekering’, zegt Jeroen Kuyper, directeur maritieme verzekeringen bij de Rotterdamse verzekeringsmakelaar Aon, in het FD.

‘Probleem is dat de schade wordt veroorzaakt door een defecte infrastructuur’, meldt ook Peter van den Brink van Aon. Volgens Van den Brink hebben veel schippers en ondernemers zich weliswaar verzekerd tegen gevolgschade als die te maken heeft met materiële schade aan hun eigen schip of fabriek, maar daarvan is in het geval van de stremming van de Maas geen sprake, omdat de schade hier is aangericht aan een stuw.

Maas onbevaarbaar

Die stuw werd op 29 december kapot gevaren, waardoor de Maas al geruime tijd grotendeels onbegaanbaar is. Binnenvaartschepen moeten daarom omvaren; grote schepen zelfs via het Belgische Albertkanaal. Hierdoor zijn de schepen 24 tot 48 uur langer onderweg dan normaal. De extra kosten – hoger brandstofverbruik, gemiste lading – worden door binnenvaartorganisaties voor de hele sector geschat op 300.000 euro per dag.

Ook bedrijven die voor hun aan- en afvoer van producten en grondstoffen afhankelijk zijn van transport over de Maas – waaronder grote bedrijven als OCI, Sabic en Tata Steel – hebben last van de stremming van de rivier. Of de vertragingen in leveringen ook schade veroorzaken, zal sterk verschillen per ondernemer. Geschat wordt dat honderden bedrijven in meer of mindere mate gedupeerd zijn.

Trade disruption insurance

Van den Brink tekent aan dat er sinds enkele jaren wel een verzekering bestaat die dekking geeft tegen verstoringen in de logistieke keten, de zogeheten trade disruption insurance. Volgens hem is dat echter een nogal complex product waarvoor forse premies betaald moeten worden. Deze verzekering is volgens Van den Brink feitelijk dan ook alleen weggelegd voor grote bedrijven die bij logistieke problemen veel schade kunnen lijden.