Nieuwe initiatieven moeten scheepvaart nu snel groener maken

scheepvaart groener

Zowel in de binnenvaart als in de zeevaart worden diverse initiatieven genomen om snel tot een groener vervoer te komen. Zo heeft Heineken sinds kort het eerste binnenvaartschip op 100 procent duurzame biobrandstof in gebruik. Het schip vervoert bier van de brouwerij in Zoeterwoude naar de diepzeeterminals in de haven van Rotterdam.

Pionier in de ontwikkeling van duurzame brandstoffen GoodFuels en partner Reinplus Fiwado Bunker hebben recent voor Heineken voor de eerste maal het Combined Cargo Terminals-binnenvaartschip For Ever (foto) volledig gebunkerd met 100 procent geavanceerde biobrandstof. Met deze levering wordt het gebruiksgemak van dergelijke biobrandstoffen aangetoond én een aanmerkelijke CO2-besparing gerealiseerd.

Doel van GoodFuels, Reinplus Fiwado Bunker en Combined Cargo Terminals (CCT) is om aan te tonen dat de uitstoot van de binnenvaart snel en eenvoudig verminderd kan worden zonder aanpassingen aan het schip of de motor. Er wordt tot wel 90 procent CO2-reductie behaald in vergelijking met fossiele brandstof. Daarnaast verminderen biobrandstoffen ook de uitstoot van lokale emissies.

Vervolg op pilot in 2017

De 100 procent biobrandstoflevering is het vervolg op een succesvolle pilot met Heineken in 2017, waarbij gevaren werd met een 30 procent-blend. Het project wordt mede mogelijk gemaakt door financiering uit de tijdelijke stimuleringsregeling ‘Schone binnenvaart en duurzame logistiek in Rotterdam’ en wordt ondersteund door het Expertise en Innovatie Centrum Binnenvaart (EICB), in samenwerking met het Havenbedrijf Rotterdam.

De biobrandstof van GoodFuels is gemaakt van duurzame, gecertificeerde afvalstromen. Het is een fossielvrije, synthetische biobrandstof van premiumkwaliteit en eenvoudig in te zetten als vervanger voor fossiele brandstof. Deze ‘tweede generatie’ biobrandstof geeft bacterievorming geen kans en is in pure vorm direct inzetbaar in dieselmotoren, zonder aanpassingen aan het schip of de tankinfrastructuur.

Zelfde traject voor zeetransport

GoodFuels kondigde recent ook aan dat het in samenwerking met Ikea, rederij CMA CGM en het GoodShipping Program eenzelfde soort project gaat starten voor zeetransport. De druk op de internationale containervaart is momenteel namelijk groot. Zeker nadat bleek dat de containervaart buiten het klimaatakkoord van Parijs voor beperking van de CO2-uitstoot was gebleven.

Daarnaast is er een groep van zes Nederlandse multinationals (FrieslandCampina, Heineken, Philips, DSM, Shell en Unilever) verenigd in de Dutch Sustainable Growth Coalition, die de grote containerschepen die zij inhuren meer wil laten varen op hernieuwbare brandstoffen om zo hun zeetransport te verduurzamen. Als test zal een schip van Maersk van Rotterdam naar Shanghai varen op een mengsel van bio-stookolie en gewone stookolie.