Efficiënter vrachtvervoer met start-up Synple

Opnieuw een initiatief om vrachtvervoer efficiënter te maken. Start-up Synple zet zich in om de lege ruimte van transporteurs op te vullen om zo minder vrachtwagens op de weg te krijgen en daardoor ook minder CO2-uitstoot, minder files en minder kosten. Dat meldt Sprout op 11 oktober 2017.

Een kwart van alle vrachtwagens op de weg rijdt leeg rond. En van de vrachtwagens die wél lading hebben, is een kwart niet volledig gevuld. Dat kan stukken efficiënter, vinden de oprichters van Synple. Een nieuw digitaal platform moet uitkomst bieden. Voor de realisatie daarvan ontving Synple een investering van het Mainport Innovation Fund en Newion Investments.

‘Wij hebben slimme technologie ontwikkeld die kan herkennen wanneer een vrachtwagen leeg de weg op dreigt te gaan’, vertelt Roderick Rodenburg, medeoprichter van Synple. ‘Wanneer dat het geval is, zoekt het systeem naar orders van een andere transporteur die in de lege ruimte passen. Zodra een passende order is gevonden, kan die met één druk op de knop worden uitgewisseld.’

Onbenutte ruimte zichtbaar maken

Doordat Synple via het platform de mogelijkheid heeft om de netwerken van transporteurs over elkaar heen te leggen, wordt onbenutte ruimte in vrachtwagens direct zichtbaar. Transporteurs kunnen elkaar zo helpen om met vollere wagens de weg op te gaan. Op die manier bespaart de transportsector flink wat dieselkosten en gaat de CO2-uitstoot fors omlaag, aldus Synple in Sprout.

Het platform van Synple werkt volgens het ‘Software as a Service’-principe. Dat betekent dat transporteurs via een webapplicatie gebruik kunnen maken van het systeem. Per succesvolle match betaalt de transporteur dan een vast bedrag, startend vanaf enkele euro’s. Hoe meer deals, hoe lager de prijs wordt. Het platform staat volgens Rodenburg inmiddels in de startblokken om de markt te gaan veroveren.