Fossielvrije pakketbezorging van Budbee verovert Nederland

Budbee en Instabox

Budbee, een snelgroeiende logistieke start-up uit Zweden, maakt nu ook in Nederland de fossielvrije bezorging van pakketten mogelijk. In meer dan dertig steden is Budbee actief met een combinatie van cargo-fietsen, elektrische voertuigen, gebruik van groen gas én voertuigen gevuld met gerecyclede en plantaardige olie. Hiermee wordt een reductie van 90 procent van de CO2-uitstoot gerealiseerd. In alle andere gebieden in Nederland is Budbee CO2-neutraal door compensatieprojecten. Begin 2022 wil het bedrijf volledig fossielvrij bezorgen in alle landen waar het actief is.

Budbee, van origine een technologiebedrijf, exploiteert een hypermoderne logistieke dienst voor e-commerce: logtech genaamd. Het hoofdkantoor is gevestigd in Amsterdam, maar de sorteercentra staan inmiddels in negen steden kriskras door het land. In vier jaar tijd breidde het bedrijf zijn dienstverlening uit naar grote delen van Zweden, Denemarken en Finland. En sinds dit jaar ook naar Nederland dus. Budbee wist zich zo bovendien een plekje te verwerven in de Maturity Matrix van Europese supply chain start-ups. Doordat Nederland dichtbevolkt is en er veel online besteld wordt, is de Nederlandse markt op dit moment ook de snelst groeiende.

Kijkje in de keuken

De technologie achter Budbee geeft de consument daadwerkelijk een kijkje in de keuken. Zo kan iemand zien met welk voertuig het pakketje wordt geleverd en kan de levertijd nog tot 13.00 uur worden aangepast. Hierdoor wordt ruim 97 procent van de pakketten van Budbee bij de eerste poging ook daadwerkelijk bezorgd. Daardoor vindt er bijna geen onnodige uitstoot plaats door pakketten die weer retour gaan omdat de ontvanger niet thuis was. Door met artificial intelligence de optimale route te berekenen, wordt de CO2-uitstoot sowieso zo laag mogelijk gehouden.

Budbee verwacht ook dat online shoppers op den duur zelf willen aangeven wélke bezorgdienst de bestelling levert. In de Scandinavische landen waar het bedrijf bezorgt, is dit al het geval. Om die reden is het bieden van de beste klantervaring voor Budbee essentieel.

100 procent fossielvrij

‘Bijdragen aan klimaatverbetering door de logistieke sector groener te maken, is een integraal onderdeel van onze bedrijfscultuur. We streven er dan ook naar om duurzaamheid op te nemen in alles wat we doen, door continu te kijken naar het ontwikkelen van innovatieve oplossingen voor onze klanten, partners en de planeet’, zegt general manager Nederland Jørgen Höppener. ‘De introductie van fossielvrije bezorging en de bekendmaking van onze ambitie om 100 procent fossielvrij te zijn in 2022 is een eerste stap in de goede richting.’

Zo’n 5 miljoen Nederlanders kunnen inmiddels gebruik maken van de diensten van Budbee. Het bedrijf kent door middel van slimme technologie fossielvrije voertuigen toe aan dito zones. Op dit moment rijden de fossielvrije voertuigen van Budbee in ruim dertig grote steden, waaronder Amsterdam, Breda, Den Haag, Eindhoven, Haarlem, Rotterdam en Utrecht. Nederlandse webwinkels als Gymshark, Zalando, Asos, Fonq, MyJewellery en H&M werken al met Budbee.