Groeikapitaal van €1 miljoen voor start-up Homerr

Homerr

CNBB Venture Partners heeft samen met een groep private investeerders een belang genomen in de logistieke e-commerce start-up Homerr. Homerr wil een einde maken aan de ‘last mile’-problematiek in de logistieke sector door middel van een onafhankelijk netwerk van Buurt- en ServicePunten. Gemiste pakketjes moeten hiermee tot het verleden gaan behoren. De investering toont opnieuw aan dat er bij investeerders veel interesse is voor de financiering van logistieke start-ups.

Online shoppen kan volgens Homerr makkelijker en milieuvriendelijker. Dit wil het bedrijf bereiken door het creëren en faciliteren van een fijnmazig sociaal logistiek netwerk van BuurtPunten (voor particulieren) en ServicePunten (voor retail) die dienstdoen als lokale BuurtHubs. Daarmee worden pakketten afgeleverd op het tijdstip en de plaats die de consument het beste uitkomen.

Gemak, controle, efficiëntie en verminderde CO2-uitstoot zijn belangrijke drijfveren geweest voor de oprichting van Homerr. ‘Daarnaast maakt Homerr een einde aan het ongevraagd en vaak ongewenst bezorgen bij buren, wat nu nog de standaard is in de markt’, aldus Juriaan Matthijssen, één van de oprichters van het bedrijf. Homerr biedt inmiddels al meer dan 600 locaties aan in de dertig grootste steden van Nederland.

‘Pakkettenmarkt gaat sterk veranderen’

Volgens Arco van Nieuwland, managing partner van CNBB, gaat de pakkettenmarkt de komende jaren sterk veranderen. ‘De industrie snakt naar slimme, nieuwe oplossingen voor last mile delivery. Homerr biedt een oplossing voor zowel carriers, webshops als consumenten. We willen Homerr vooral laten profiteren van onze kennis en ervaring in het schalen van netwerken.’

Volgens de Thuiswinkel Markt Monitor 2017 groeide de e-commerce markt vorig jaar met tenminste 13 procent. Die groei zorgt voor druk op de huidige bezorgdiensten. Homerr meent dat de manier van bezorgen moet veranderen om aan alle vraag te kunnen blijven voldoen. Het bedrijf ondersteunt de bezorgdiensten daarom door het grootste open pick-up- en retournetwerk van Nederland aan te bieden.

Onnodige belasting van het milieu

‘Op dit moment wordt ruim 30 procent van alle pakketten niet in een keer bij de juiste geadresseerde afgeleverd. Dat zijn dagelijks meer dan 200.000 pakketten, wat leidt tot irritatie bij consumenten en onnodige belasting van het milieu’, aldus Matthijssen. Met het pick-up- en retournetwerk van Homerr, dat ook na werktijd geopend is, kunnen consumenten hun bestelling ophalen wanneer het hén uitkomt.

Matthijssen zegt met de investering van CNBB het netwerk versneld te willen uitbreiden naar meer dan 5000 Buurt- en ServicePunten in Nederland. Overigens staat het terrein van supply chain management momenteel sowieso sterk in de belangstelling bij investeerders. In de afgelopen paar jaar hebben 53 Europese start-ups in de logistiek ruim 160 miljoen euro aan startkapitaal opgehaald, is uit onderzoek van Supply Chain Media gebleken.