Efficiënter voorraadbeheer Hans Anders dankzij RFID-oplossing

Hans Anders

Brillenwinkel Hans Anders optimaliseert het beheer van de winkelvoorraad met de toepassing van een op Radio Frequency Identification (RFID) gebaseerde oplossing. De door het Belgische CaptureTech ontwikkelde methode levert een enorme tijdsbesparing op bij het inventariseren. Het gebruik van RFID draagt bovendien bij aan een hogere servicegraad in de winkels.

Dát de inventarisatie bij de brillenwinkel anders moest, was duidelijk. Volgens Karin van Braam, director Merchandise Planning & Category Management bij Hans Anders, werden de voorraden in de winkels eenmaal per jaar geïnventariseerd. ‘Reden hiervoor is dat het een zeer tijdrovende klus was met hoge kosten. De inventarisatie moest buiten openingstijden van de winkels gedaan worden en kostte al snel een hele dag met meerdere werknemers’, meldt Van Braam. Omdat de brillen alleen uitgerust waren met een artikelnummer aan de binnenzijde van het montuur, moesten ze ook stuk voor stuk uit de displays gehaald worden om ze te kunnen identificeren.

Snel inventariseren met RFID

Samen met CaptureTech werd daarom een oplossing gezocht om tijd te besparen in de inventarisatie. Dat resulteerde erin dat alle brillen nu van een RFID-label worden voorzien. Op dat label staan het model, het artikelnummer en eventueel de prijs vermeld. Ook wordt de chip in het label voorzien van een code, die ieder montuur uniek maakt. ‘Door alle brillen te voorzien van zo’n label en gebruik te maken van een RFID-handheld is het inventariseren van een winkel binnen enkele minuten gedaan. Veel sneller en zonder fouten’, aldus Managing Director Bart Van den Borre van CaptureTech.

Van Braam licht de voordelen voor Hans Anders toe: ‘Online of in de winkel, voorraadbeheer is zeer belangrijk. De geleverde RFID-oplossing verhoogt de betrouwbaarheid van de voorraden in onze winkels. Het beschikbaar stellen van de winkelvoorraad voor online verkoop en andersom draagt bij aan onze omnichannel-strategie. Daarnaast zorgt het gebruik van RFID voor een betere aanvulling van het assortiment en draagt het bij aan een hogere servicegraad in onze winkels. Medewerkers kunnen snel en accuraat informatie raadplegen en daarmee de klantervaring verbeteren.’

Winkelvoorraden direct inzichtelijk

Nu de brilmonturen met labels zijn uitgerust, kan de winkel gewoon tijdens openingstijden geïnventariseerd worden. Met de RFID-handheld kan het personeel zich aanmelden en vertellen in welke winkel de inventarisatie plaatsvindt. Door langs alle monturen te swipen, worden deze vervolgens in een paar minuten tijd geïnventariseerd. Zodra alle brillen zijn ‘gelezen’, kan de gebruiker optioneel nog opmerkingen invoeren. De data worden direct verwerkt in het ERP van Hans Anders. Het voorraadbeheer is er daardoor al met al een stuk eenvoudiger op geworden.