Wirwar van stromen vraagt om sturing in fulfilment centers

fulfilment centers

De complexiteit in fulfilment centers neemt snel toe. Vanuit één voorraad worden grote en kleine orders uitgeleverd, van meerdere pallets tot een enkel artikel. Wat de operatie nog lastiger maakt, zijn de verschillende eisen die klanten stellen aan de aflevering. Hoe slagen partijen in de e-commerce-keten erin om hun operatie beheersbaar te houden?

Door Marcel te Lindert

Harman International levert onder meer hoofdtelefoons, luidsprekers en soundbars onder de merknamen JBL en Harman Kardon. Dat is een behoorlijk complexe operatie met veel verschillende stromen. De grootste hoofdstroom is afkomstig uit de West-Europese landen waarin Harman eigen verkoopvestigingen heeft. Die sturen alle orders van retailers direct door naar het warehouse in Heijen. Kleine orders gaan via pakketvervoerders rechtstreeks naar de winkels. Grote orders worden in Heijen op winkelniveau verzameld en verpakt en op pallets aangeleverd bij een transporthub voor verdere distributie richting de winkels. ‘En als retailers hun inkoop en distributie centraal hebben georganiseerd, leveren we aan dat centrale distributiecentrum’, aldus Henri Colijn, Senior Director Operations bij Harman International in EMEA.

In landen zonder eigen verkoopvestiging werkt Harman met distributeurs. Die halen hun orders met trailers tegelijk zelf op bij het warehouse van Harman. Als de volumes groot genoeg zijn, gaan de containers met producten direct vanaf de fabrieken naar de distributiecentra (dc’s) van deze distributeurs. ‘Dat is met name interessant voor distributeurs in het Midden-Oosten. Die containers hoeven dan niet eerst via Rotterdam en het warehouse in Heijen.’ De derde en laatste hoofdstroom in Heijen betreft de consumentenorders die binnenkomen via de eigen webshops van de diverse merken in de verschillende landen. ‘En natuurlijk beschikken ook andere retailers over webshops waar ze onze producten verkopen’, stelt Colijn.

Tendertraject

Het warehouse in Heijen is in handen van Arvato. Sinds de zomer van 2019 verwerkt deze fulfilmentspecialist alle e-commerce-zendingen evenals de orders van de Mediamarkt-winkels. De andere stromen zijn in mei vorig jaar overgezet naar Arvato. ‘Drie jaar geleden hebben we besloten om een tendertraject op te starten. De reden is de snelle groei. Door succesvolle introducties van nieuwe producten zijn de volumes in een paar jaar tijd met een factor 5 gegroeid. Het bestaande, manueel ingerichte warehouse kon die volumes niet meer aan. We hadden nog meer mensen kunnen inzetten, maar die zouden elkaar alleen maar in de weg lopen.’

Voor Colijn stond vast dat Harman moest verhuizen naar een grotendeels geautomatiseerd warehouse. ‘We zagen dat zowel het productprofiel als het orderprofiel snel veranderde. De grote, klassieke luidsprekerkasten van vroeger hebben plaatsgemaakt voor kleine compacte luidsprekersets. Met de introductie van hoofdtelefoons kregen we nog meer kleine producten in ons assortiment. Tegelijkertijd zagen we de orders in omvang afnemen. Winkels bestellen niet langer een complete pallet met één product, maar plaatsen vaker een kleine order voor aanvulling van de winkelvoorraad. En natuurlijk zagen we een flinke groei in onze online kanalen met nog meer kleine orders als gevolg.’

Arvato was één van de weinige logistiek dienstverleners die bereid was om te investeren in automatisering. ‘En één van de weinige partijen die al soortgelijke systemen had draaien voor andere opdrachtgevers. Daarnaast is Arvato een dienstverlener met een heel sterke IT-structuur en datagedreven operatie. Dat is wat we nodig hebben om snel in te kunnen spelen op veranderingen in de markt.’ … … …

fulfilment centers

Het volledige artikel van 6 pagina’s is exclusief te lezen voor leden van Supply Chain Magazine. Heb je al een lidmaatschap? Log dan hier in.
>> 
https://www.supplychainmagazine.nl/magazines/

Nog geen lid en wel nieuwsgierig naar de rest van het artikel? Neem nu een lidmaatschap op Supply Chain Magazine! >> 

 

Dit artikel is eerder gepubliceerd in Supply Chain Magazine 3 – 2021.