Fashion retailers starten gezamenlijk RFID-project

RFID

Multibrand retailers als Van Tilburg Mode, Only for Men en Smit Mode zijn samen met hun merkleveranciers een RFID-implementatietraject gestart. Het idee daarbij is dat er aan de achterkant een efficiënt keten-proces gerealiseerd wordt. Door de verbeterde voorraadbetrouwbaarheid en afname aan nee-verkopen zal naar verwachting niet alleen de klanttevredenheid verbeteren, maar zal ook de omzet met 5 procent toenemen.

Iedere retailer heeft behoefte aan accurate gegevens over voorraden en efficiënte werkwijzes in winkel en logistiek. Goede data zijn daarvoor onmisbaar. Die data kunnen via verschillende methoden verworven worden. Eén daarvan is Radio Frequency Identification (RFID); een methode die het mogelijk maakt op afstand informatie op te slaan en af te lezen via RFID-tags. Op die manier worden real-time inzichten gegeven.

Fashion-merken als Zara (foto), Benneton en Suitsupply maken al gebruik van deze RFID-tags in hun kledingstukken. Een van de voordelen is dat de tag het mogelijk maakt real-time te communiceren met het (winkel)magazijn over verkochte artikelen om de voorraden aan te vullen. Dit geeft leveranciers de mogelijkheid om winkels optimaal te herbevoorraden. Als resultaat is de voorraad accuraat, worden nee-verkopen geminimaliseerd en kunnen omnichannel-mogelijkheden worden uitgebreid.

Kleding met tags geleverd

Niet gek dus dat multibrand-retailers na het lezen over de voordelen voor de ‘verticale retailers’ RFID ook willen implementeren in hun winkels. Zij hebben te maken met merkleveranciers en schakelen daarom de hulp in van merkfabrikanten om de kleding met RFID-tags geleverd te krijgen. Ze worden daarbij gesteund door GS1, een wereldwijde organisatie gericht op het ontwerp en de invoering van standaarden op het gebied van elektronische communicatie tussen bedrijven, en Euretco, de grootste retail-serviceorganisatie van Nederland.