Nieuwe boeken over digitalisering en trends

Digitalisering en trends: boekenpagina

Volgens recent onderzoek door de universiteit van Warwick bevindt de meerderheid van de fabrikanten in Europa zich nog maar in de beginfase van de digitalisering van de supply chain. Bedrijven moeten goed analyseren wat megatrends als digitalisering, globalisering en duurzaamheid voor hen en hun klanten betekenen. De verwachtingen van klanten en hun behoeftes aan transparantie of gemak maken duidelijk naar welke technologische oplossingen bedrijven moeten kijken. Onderstaande drie boeken geven inzicht in technologieën als blockchain en Internet of Things en in hoe bedrijven wegwijs kunnen worden in het digitale doolhof. 

Door Martijn Lofvers

 

Zoektochtbeschrijving

Bespiegelingen over blockchain

Een managementboek dat precies uitlegt hoe blockchain werkt, is op zich nuttig. blok voor blok Stephen P. WilliamsMaar dat maakt ‘Blok voor blok. Een gids in blockchain voor iedereen’ door Stephen P. Williams nog niet echt een goed boek. Williams beschrijft zijn persoonlijke zoektocht door New York naar de betekenis van blockchain. Naast de werking van deze nieuwe technologie van een decentraal digitaal grootboek vermeldt hij bijgewoonde workshops en gesprekken op straat. Hij wijdt ook een heel hoofdstuk aan ketens, maar daarin komt nauwelijks aan bod waar en hoe blockchain zou moeten werken. De mededeling dat Cargill deze technologie gebruikt om mensen te helpen de herkomst te bepalen van de kalkoenen die ze kopen, had ook nadere uitleg verdiend. In plaats daarvan loopt Williams verder rond door New York en ziet overal mogelijkheden voor blockchain, vooral in de wereld van digitale kunst. Hij vraagt zich terecht af of mensen die bewust goedkope namaakspullen van dure merken kopen via blockchain de echtheid willen uitzoeken. Verderop stelt hij dat blockchains merken als Apple en Ralph Lauren om zeep zullen helpen. De argumentatie is uitermate slap, net als einde van dit boek over deze veelbelovende technologie.

‘Blok voor blok. Een gids in blockchain voor iedereen’ (2019), Stephen P. Williams. Uitgeverij Atlas Contact, 204 blz., €20,00

Oordeel: **

 

Techniekboek

Internet of Things verkopen

Waardecreatie met het Internet of Things Marco HeidaMarco Heida was in 2002 betrokken bij een van de eerste grote projecten op het gebied van Internet of Things (IoT) in Nederland. Het project bij ProRail betrof een veiligheidssysteem waarmee treinen verbonden met internet dichter op elkaar konden rijden. Hij beschrijft redelijk vluchtig de IoT-toepassingen bij het traceren van koffers, bestellingen en reserveonderdelen. Maar nergens vraagt hij zich af waarom deze toepassingen van IoT niet allang overal in gebruik zijn. IoT is volgens hem voor iedereen: ‘Je hoeft geen multinational te zijn met miljoenen euro’s omzet; ook kleine bedrijven kunnen vaak veel sneller ontwikkelen en zijn wendbaarder in het aanpassen van hun strategie.’ Zijn uitleg over de sensoren, wearables, trackers en platformen is heel begrijpelijk, maar eigenlijk is het een groot verkoopverhaal voor IoT.

‘Waardecreatie met het Internet of Things’ (2019), Marco Heida. Uitgeverij Atlas Contact, 223 blz., €24,99

Oordeel: ***

 

Managementboek

Dilemma’s en denkfouten

Veel managers hebben de intelligente columns van Annet Aris over de digitale wereld Wegwijzer in het digitale doolhof Annet Arisgelezen in Het Financieele Dagblad. Voor wie deze heeft gemist of de essentie van haar goed doordachte observaties wil teruglezen, is er nu de uitgave ‘Wegwijzer in het digitale doolhof’. Aris, professor digitale strategie aan de businessschool Insead, beschrijft het winner-takes-all-effect in het internettijdperk en het verschil tussen disruptie en transformatie. Ze adviseert bedrijven een eigen ‘disruptometer’ te maken om voorbereid te zijn op veranderingen. Het boek staat vol dilemma’s voor bedrijven en denkfouten van bestuurders. Aris biedt een uitstekende wegwijzer, maar het is te vroeg voor een concrete routekaart voor de digitale wereld.

‘Wegwijzer in het digitale doolhof’ (2019), Annet Aris. Uitgever: Business Contact, 266 blz., €20,99

Oordeel: ****