Digitale transformatie Nutreco om productiviteit agrariërs te verhogen

Nutreco

Nutreco, producent van diervoeding en visvoer, is momenteel bezig met een digitale transformatie om de productiviteit bij agrariërs te verhogen. Om belangrijke informatie te consolideren, contextualiseren en communiceren heeft de onderneming een wereldwijd platform nodig; ter ondersteuning zet Nutreco Infor CloudSuite Food & Beverage in.

Nutreco is al meer dan tachtig jaar actief in de diervoedingsindustrie en heeft naar eigen zeggen diepgaande kennis en ervaring in de voedings- en gezondheidsbehoeften van dieren, waaronder koeien en zalm. Door de voermix te optimaliseren, wil Nutreco zowel de gezondheid van dieren als de opbrengst verbeteren en zo klanten helpen hun winstgevendheid te verhogen. Bovendien biedt Nutreco boeren ook holistische voedings- en gezondheidsdiensten, waarmee ze hun opbrengst kunnen optimaliseren en beter kunnen voldoen aan de wereldwijde vraag naar vlees en vis.

Nieuw bedrijfsmodel

Nutreco heeft meer dan honderd productiebedrijven in 35 landen en elf R&D-centra in zeven landen en kan inzichten van al deze locaties gebruiken om klanten te ondersteunen en waarde te bieden. ‘Onze agrarische klanten staan voor complexe uitdagingen. Dieren groeien soms niet zoals verwacht’, zegt Henry van de Ven, CIO en Digital Leader bij Nutreco. Zo kan een dier meer voer nodig hebben, of kunnen de pH-waarden van water de groei van vissen beïnvloeden of tot gezondheidsproblemen leiden. ‘Als daar niets mee wordt gedaan, kan het van invloed zijn op het welzijn van het dier en op de opbrengst’, aldus Van de Ven.

Voor Nutreco is een bedrijfsmodel gericht op het leveren van kennisdiensten over diergezondheid en -voeding dus een geweldige kans om klanten meer waarde en differentiatie te bieden. ‘De sleutel tot succes is echt het opschalen van dit model en het op een manier te leveren die een gepaste en indrukwekkende klantervaring creëert’, aldus Van de Ven.

Nieuwe klantervaring

Nutreco werkt samen met het digitale bureau van Infor (H&L Digital) aan zijn transformatiestrategie. Gezamenlijk creëren beide partijen een nieuwe klantervaring voor Nutreco’s clientèle: de agrariërs. De agrariërs kunnen hun specifieke eisen kenbaar maken en vragen stellen ten aanzien van elk aspect van de voeding of gezondheid van dieren. Hierdoor ontstaat een nieuwe onderscheidende dienst en waardestroom voor Nutreco.

Als onderdeel van de volgende fase wordt de relatie met Infor ook uitgebreid. Nutreco gaat het GT Nexus commerce-netwerk van Infor inzetten om de supply chain te digitaliseren en de wereldwijde zichtbaarheid van en de samenwerking rond bestellingen en voorraad te verbeteren.