Cloud-platform Simacan start internationaal groeiprogramma

Simacan

Het Nederlandse cloud-platform Simacan wil een grotere rol spelen bij de digitale transformatie waarmee verladers en vervoerders in transport en logistiek te maken hebben. Het bedrijf start daarvoor een ambitieus groeiprogramma, gesubsidieerd door de Europese Commissie.

Vanaf de oprichting in 2013 heeft Simacan zich tot doel gesteld inzicht te krijgen in de rol van transport in de logistieke operatie. ‘De eerste jaren van ons bestaan hebben we ons volledig gericht op inzichten verkrijgen’, meldt oprichter en CEO Rob Schuurbiers. ‘Ahold/Delhaize was al klant vanaf het eerste uur en de laatste jaren hebben ook PostNL, Spar, Jumbo, Bloomon, Daily Fresh en ANWB ons platform succesvol ingezet. De laatste jaren kwam de aandacht daarbij steeds meer te liggen op ‘samen sturen’, oftewel: de transportoperatie optimaliseren’, aldus Schuurbiers.

Intelligent ecosysteem

Het Amersfoortse bedrijf ondersteunt inmiddels diverse Nederlandse retailers, pakketdistributeurs en transportbedrijven met hun (inter)nationale transporten door real-time informatie uit verschillende bronnen te optimaliseren. Daarvoor wordt gebruikgemaakt van een intelligent ecosysteem voor gegevensuitwisseling en samenwerking. Zo worden ritgegevens verrijkt met hoogwaardige verkeersinformatie en wordt door automatisering en real-time verwerking bijsturing en communicatie tijdens de uitvoering van het transport mogelijk.

Voor gebruikers leidt dat tot efficiëntiewinst en een duurzamer transport, omdat het aantal kilometers per rit minimaal is. Zo worden wachttijden met 15 procent teruggebracht, is er 50 procent toename in de leveringsprestaties en gaat de planningsproductiviteit met 25 procent omhoog. De Net Promotor Score is in sommige gevallen zelfs 12 procent hoger, meldt Simacan. Vulploegmedewerkers van de supermarkt of mensen die thuis op de boodschappen wachten weten met de oplossing precies wanneer er bezorgd wordt, zelfs als door omstandigheden de planning gewijzigd moet worden.

Groeiprogramma Simacan

Simacan is er de afgelopen vijf jaar in geslaagd een groot aandeel te verwerven op de Nederlandse markt voor transportmanagement van ‘fast moving consumer goods’. Het platform acht de tijd nu rijp voor internationale expansie. Het inmiddels onder de naam Simacan Link gestarte groeiprogramma voorziet in de behoefte om – samen met technologiepartners – nog accuratere informatie uit te wisselen, niet alleen tussen de verlader en de ontvanger, maar ook met de chauffeurs in de cabine om zo een veilig en efficiënt transport te garanderen.

Ruim 2 miljoen euro subsidie

Het Horizon 2020-programma van de EU heeft tot doel om transport in Europa efficiënter en schoner te maken. Uit 2000 andere voorstellen selecteerde de commissie de Simacan-propositie. Het bedrijf zal de subsidie van meer dan 2 miljoen euro gebruiken om het platform op te schalen naar een Europees Connected Transport-platform. De nadruk komt te liggen op platformontwikkelingen die de informatievoorziening op bestaande systemen in de cabine van voertuigen verrijkt. Voor de uitvoering van deze groeistrategie verwacht Simacan de komende twee jaar haar personeelsbestand te verdubbelen.