Charles Gevers, Gutami Solar: ‘Ik wilde terug naar mijn roots’

Charles Gevers maakte recent de overstap van manager Schade bij de NAM naar die van verantwoordelijke voor inkoop en logistiek bij Gutami Solar. De supply chain-uitdaging zit hem voor Gevers hier vooral in het heel flexibel moeten zijn. ‘De implementatie van zonnepanelen kent een lange aanloop met veel onzekerheden. Daarna, als de beslissing eenmaal gevallen is, is er vaak veel haast bij geboden. Dat betekent dat je snel moet kunnen schakelen’, aldus Gevers.   

Vanwaar de overstap?

‘Mijn vorige baan was klaar, althans het werk zat erop voor mij. Want de afhandeling van de aardbevingsschade in Groningen is weer overgedragen aan de overheid, om precies te zijn aan de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO), onderdeel van het ministerie van Economische Zaken. Dat dwong mij om na te denken wat ik wilde, en dat was: terug naar mijn roots, ofwel de logistiek en inkoop. En ik wilde graag eens werken met nieuwe bronnen van energie. Na eerdere banen bij Shell, Gasunie en Tennet – met achtereenvolgens olie, gas en elektriciteit – is een overstap naar de zonnepanelenbusiness in dat kader een mooie, bijna logische loopbaanstap.’

Wat houdt je functie in?

‘Bij Gutami ben ik verantwoordelijk voor de inkoop van zonnepanelen, omvormers en constructie- en montagematerialen op de internationale markt, vooral China. Daarnaast voor de inkoop van de benodigde engineering en installatiecapaciteit op de lokale markt – Nederland, België en Duitsland vooral – en het organiseren van de volledige supply chain. Van de productie van materialen voor zonnepanelen, voorraadbeheer en opslag in onze vijf distributiecentra – drie in Nederland, twee in België – tot installatie, onderhoud en service. Daarbij werk ik in een klein team van vijf personen.’

Wat staat er op de agenda?

‘Bij de inkoop is strategische samenwerking heel belangrijk, met name met leveranciers in China ten opzichte van prijs-kwaliteitsverhouding, maar ook de samenwerking met projectleiders. Daarnaast zal de supply chain in onze sector moeten professionaliseren. De zonnepanelenketen is relatief nieuw en de supply chain-volwassenheid nog relatief laag, bijvoorbeeld op gebied van scanning, barcodering en dergelijke. Daar zal dus nog het nodige beter in kaart moeten worden gebracht.’

Wat zijn de uitdagingen?

‘De markt is uitdagend, zeker als je kijkt naar de nationale en lokale overheden met betrekking tot vergunningen en de esthetische kant van de zonnepanelen, bijvoorbeeld de kleur, die alleen blauw of zwart mag zijn. Enerzijds moet de overheid de doelen uit het Klimaatakkoord halen, anderzijds worstelt men nogal met de vergunningen, zowel bij particulieren, grote industriële daken als de zonneparken, alle drie gebieden waarop wij als Gutami actief zijn. De supply chain-uitdaging zit vooral in het heel flexibel moeten zijn. De implementatie van zonnepanelen kent een lange aanloop met veel onzekerheden. Daarna, als de beslissing eenmaal gevallen is, is er vaak veel haast bij geboden. Dat betekent dat je snel moet kunnen schakelen, zowel qua beschikbaarheid als levertijden.’

Wat is je persoonlijke ambitie?

‘In eerste instantie een goede samenwerking met leveranciers opzetten en een supply chain realiseren zonder al te veel verstoringen, zodat we een mooie bijdrage kunnen leveren aan duurzaamheidsdoelstellingen. Een tweede ambitie, maar die ligt op de iets langere termijn, is om verder te kijken in de keten van elektriciteit, naar een breder net van opslag en distributie van elektriciteit.’