Peter van Leeuwen: ‘Silo’s onderling beter verbinden’

Peter van Leeuwen

Peter van Leeuwen (40) maakte bij Bausch Health de stap van Operations Manager naar Director EMEA Supply Chain Vision Care/Surgical & Site Manager. Zijn doel is om de silo’s (manufacturing, supply chain en commercieel) in het bedrijf onderling beter te verbinden. ‘Ik zie dat we in de eigen silo’s ons stinkende best doen, maar we weten soms onvoldoende van elkaar waar we mee bezig zijn of wat we aan elkaar kunnen hebben.’

Wat is je nieuwe rol bij Bausch Health?

‘In maart ben ik bij het bedrijf gestart als Operations Manager voor warehousing en distribution. Dat omvat alle activiteiten van het warehouse op Schiphol en het transport van goederen naar onze klanten. Sinds oktober ben ik Director EMEA Supply Chain Vision Care/Surgical & Site Manager. De businessunit Vision Care betreft contactlenzen, zoals de dag- en maandlenzen die we onder andere naar opticiens verschepen. Daarnaast ben ik verantwoordelijk voor de logistiek rondom het productportfolio van Surgical; dat zijn lenzen die operatief worden geplaatst. Die lenzen leveren we, samen met de vloeistoffen en operatieapparatuur, voornamelijk aan ziekenhuizen. In mijn rol ben ik eindverantwoordelijk voor de supply chain van beide lenzenportfolio’s, zoals de voorraden in de ketens en de tijdigheid van leveringen. De supply chain managers in mijn team managen vanaf de fabrieken tot aan de eindklant, zodat de supply chains van beide units goed verlopen. Een andere opdracht die momenteel bij mij ligt, is het terugbrengen van de complexiteit van de supply chain. We hebben nu zo’n 39 warehouses en dat moeten er uiteindelijk twintig worden.’

Wat is je doel binnen de functie?

‘Mijn doel is om vragen als ‘wie is onze klant?’, ‘wat verwacht deze van ons?’ en ‘wat moeten we doen om aan deze verwachtingen te voldoen?’ concreet te maken binnen een distributiecentrum. Om die vragen te kunnen beantwoorden, is mijn eerste prioriteit de organisatie leren kennen en relaties opbouwen met de commerciële partners in de verschillende landen. Dan kan ik beter begrijpen wat de klant aan ons vraagt en hoe ik vanuit onze supply chain-organisatie hen daarin beter kan ondersteunen.’

Wat staat er op de agenda?

‘Samen met ons transportnetwerk en de businesspartners in de verschillende landen zijn we momenteel in gesprek om te kijken of we klanten bijvoorbeeld direct kunnen bedienen vanuit Schiphol. Als dat lukt, gaan we naar een rechtstreeks distributiemodel. Op het gebied van Value Added Logistics willen we daarnaast private label mogelijk maken. Opticiens vragen namelijk in toenemende mate om een eigen branding op de doosjes van de contactlenzen. Dat doen we momenteel al op kleine schaal, maar deze vraag maakt dat we nu private label ook op grote schaal willen gaan leveren. Om de markt beter te kunnen bedienen, hebben we andere machines nodig en moeten de processen opnieuw worden ingericht.’

Wat is je ambitie?

‘Mijn persoonlijke ambitie binnen de functie is het actief bijdragen aan een goede cultuur. Om teamgeest te creëren, goede relaties op te bouwen met fabrieken en de commerciële partners, zodat we goed begrijpen wat ons te doen staat. Ik zie dat we in de eigen silo’s (manufacturing, supply chain en commercieel) ons stinkende best doen, maar we weten soms onvoldoende van elkaar waar we mee bezig zijn of wat we aan elkaar kunnen hebben. Ik denk dat deze silo’s onderling beter moeten worden verbonden. Dat wederzijdse begrip wil ik ook op de site creëren. Daarbuiten is het belangrijk dat fabrieken en commerciële business units weten wat ze van ons kunnen verwachten en dat we een betrouwbare partner zijn.’