BigMile, BuyCo, doks.innovation en Mixmove strijden in Europese scale-up contest

Naast vier start-ups gaan de scale-ups BigMile, BuyCo, doks.innovation en Mixmove hun innovatieve oplossingen online pitchen tijdens het hybride inNOWvate Supply Chain Event op 18 mei. Omdat deze supply chain scale-ups al meer volwassen zijn, is er voor hen een aparte Europese contest. De online stemmen van het publiek bepalen wie de uiteindelijke winnaar van deze scale-up contest wordt.

Voor de Europese scale-up contest van Supply Chain Media hebben negen jonge bedrijven, van maximaal vijf jaar oud, zich ingeschreven. Opvallend is dat vier van deze kandidaten vallen in de categorie Visibility (inclusief track & trace) van de Maturity Matrix, die Supply Chain Media sinds 2018 jaarlijks publiceert. Voor de finale van de scale-up contest is overigens slechts één van de vier aanbieders op het gebied van visibility geselecteerd. De overige drie finalisten komen uit verschillende categorieën oplossingen. Voor deze selectie heeft Supply Chain Media gekeken naar de commerciële potentie van de scale-ups, het disruptieve karakter van de propositie, de bruikbaarheid van de oplossing en de duidelijkheid van hun inzending voor deze start-up contest.

Grootse ambities

De vier scale-ups in de finale van deze contest hebben uiteenlopende ambities, maar spelen alle vier in op dringende behoeftes in supply chains. Aan de noodzaak om supply chains duurzamer te maken, deze meer te digitaliseren, efficiënter te maken en meer visibility te creëren komen de scale-ups elk met een eigen oplossing tegemoet.

Het Nederlandse BigMile wil de markt wereldwijd een betrouwbare, gestandaardiseerde en onafhankelijke oplossing bieden om de uitstoot van CO2 te meten en daarmee de programma’s voor duurzaamheid meetbaar te maken voor transporteurs en hun opdrachtgevers. BigMile heeft een platform in de cloud ontwikkelt voor het rapporteren, analyseren en optimaliseren van CO2-emissies in de supply chain in lijn met officiële rekenmethodes, regelgeving en industriestandaards.

De recente blokkade van het containerschip Ever Given in het Suezkanaal heeft eens te meer duidelijk gemaakt dat de oplossing van BuyCo voor veel bedrijven noodzakelijk is. Deze Franse scale-up biedt een oplossing in de cloud voor het effectief managen van wereldwijd containertransport, met gebruik van Machine Learning om dit proces te vereenvoudigen en te automatiseren voor meer visibility van individuele containerzendingen. Zowel logistiek dienstverleners als hun opdrachtgevers zitten te springen om deze functionaliteiten vanwege de onzekerheden in wereldwijd containertransport.

Het Duitse doks.innovation wil een oplossing bieden voor de veelal manuele en daardoor tijdrovende en foutgevoelige processen om voorraden in magazijnen te managen. Dit innovatieve bedrijf biedt een Software-as-a-Service-oplossing die uiteenlopende hardware, zoals drones, optische sensoren en autonome robotvoertuigen, koppelt aan een platform voor het verzamelen en evalueren van voorraaddata in opeenvolgende schakels in de supply chain.

Mixmove uit Noorwegen wil de efficiëntie van supply chains verbeteren en CO2-uitstoot reduceren door bedrijven in een netwerk aan elkaar te koppelen en visibility te verschaffen op individueel productniveau. De cloud-oplossing van Mixmove is te koppelen aan bestaande IT-systemen van betrokken bedrijven in de supply chain en maakt geoptimaliseerde planning en voorspelling voor de verschillende modaliteiten, weg-, rail- en luchttransport, eenvoudiger.

Stemming door publiek

De vier scale-ups zullen hun elevator pitch doen in het plenaire programma tijdens het inNOWvate Supply Chain Event op 18 mei. De online deelnemers aan dit evenement kunnen hun voorkeursstem voor een van de vier finalisten uitbrengen en daarmee de winnaar bepalen. De winnende scale-up krijgt als prijs een internationale marketingcampagne op maat in samenwerking met Supply Chain Media ter waarde van €10.000.

Deelnemers kunnen zich hier registreren voor het inNOWvate Supply Chain Event op 18 mei om online de pitches van de vier finalisten te volgen en hun persoonlijke voorkeursstem uit te brengen.