Winddle wint vierde Europese Supply Chain Start-up Contest

Winddle

De Franse start-up Winddle heeft op 18 mei de vierde Europese Supply Chain Start-up Contest gewonnen tijdens inNOWvate Supply Chain Event in Utrecht. Winddle overtuigde tijdens het hybride evenement jury en publiek op locatie en online met zijn platform om inkooporders en bijbehorende verwachte leverdata wereldwijd te kunnen volgen. De prestigieuze wedstrijd wordt sinds 2018 jaarlijks door Supply Chain Media georganiseerd.

Winddle nam het in de vierde editie van de European Supply Chain Start-up Contest op tegen drie andere finalisten: het Duitse AFTS, het Spaanse Hedyla en Garvis uit België. De jury beoordeelde de finalisten op vier criteria: commerciële kans, niveau van innovatie, praktische toepasbaarheid en duidelijkheid van de presentatie.

Na lang beraad en het meewegen van de stemmen van het publiek, koos de jury unaniem voor Winddle als winnaar vanwege de diepgaande kennis van wereldwijde logistieke orderafhandeling en het feit dat de start-up in twee jaar al winstgevend wist te worden.

Emilia Jevakhoff, CEO en oprichter van Winddle (foto scherm), was blij verrast met de overwinning en dankte de organisatie van inNOWvate Supply Chain Event en de contest voor de aandacht en het online podium voor start-ups. Winddle won een marketingcampagne ter waarde van €20.000 in de verschillende mediakanalen van Supply Chain Media.

Gedegen selectieproces

De vier finalisten hielden tijdens inNOWvate Supply Chain Event online hun pitch voor het publiek, dat op locatie en online meeluisterde. Vervolgens werden ze elk in een aparte sessie ondervraagd door de jury, die de oprichters van de start-ups doorzaagde over hun businessmodel, oplossing en teamsamenstelling. De jury nam de 351 door het publiek uitgebrachte stemmen mee in de eindafweging.

De vijfkoppige jury van de verkiezing bestond uit Aike Festini (CEO en oprichter van LuckaBox, winnaar van de contest in 2018), Thijs Gitmans (Fund Manager Mainport bij NBI Investors), Mathias Bosse (investeerder bij Seed + Speed Ventures en opsteller van The Supply Chain Management Startups Handbook), Jeroen van Weesep (Vice President Innovation voor de supply chain bij Lego) en Martijn Lofvers (CEO & Chief Trendwatcher bij Supply Chain Media, foto).

BigMile meest veelbelovende supply chain scale-up

Naast de winnaar van de supply chain start-up contest werd ook de meest veelbelovende supply chain scale-up bekendgemaakt. Eén van de belangrijkste criteria om een bedrijf als scale-up aan te merken, is dat het als jong bedrijf meer dan €2 miljoen aan kapitaal heeft opgehaald.

De Nederlandse scale-up BigMile kreeg van het online publiek de meeste stemmen voor de onafhankelijke oplossing om de CO2-uitstoot van transporten te meten. Het won daarmee van de concurrenten BuyCo uit Frankrijk, doks.innovation uit Duitsland en Mixmove uit Noorwegen. BigMile ontving van Supply Chain Media als prijs een mediacampagne ter waarde van €10.000 in de verschillende eigen mediakanalen.

Maturity Matrix

Supply Chain Media publiceert sinds 2018 jaarlijks de Maturity Matrix met Europese supply chain start-ups. Hiervoor heeft het meer dan 160 start-ups uit heel Europa geanalyseerd en hen gepositioneerd in een overzicht met tien categorieën van verschillende supply chain-oplossingen. De start-ups en scale-ups uit deze matrix zijn volgens Supply Chain Media gekwalificeerd voor deelname aan de jaarlijkse contest.