Antoine Leclercq, Ampleon: ‘Elke supply chain-beslissing is cruciaal voor de business’

Antoine Leclercq

Antoine Leclercq is verkozen tot Supply Chain Professional 2019 vanwege zijn goede prestaties op het gebied van strategie, leiderschap en processen. Hij etaleert deze in een snelgroeiend bedrijf met enorme supply chain-risico’s. Wat doet hij om die risico’s te verkleinen? En hoe belangrijk is samenwerking met andere disciplines zoals Sales, R&D en Operations?

Door Mirjam Hulsebos, m.m.v. Marysa Vos

Ampleon is in 2015 ontstaan als een afsplitsing van NXP Semiconductors. Er werken ongeveer 1650 mensen. Het bedrijf is gespecialiseerd in RF-technologie (Radio Frequency). De belangrijkste producten zijn signaalversterkers voor mobiele zendmasten, maar RF wordt ook gebruikt bij radio en tv, verlichting, industriële lasers, medische apparatuur, de luchtverkeersleiding, en zelfs om te koken. ‘We investeren stevig in diversificatie om risico’s te spreiden’, zegt Antoine Leclercq, Head of Global Supply Chain. ‘Onze belangrijkste groeimarkt is 5G, maar dit is tevens een moeilijk te voorspellen markt met grote risico’s. Om in de toekomst minder afhankelijk te zijn van deze schommelingen, willen we de toepassingsmogelijkheden van RF graag verbreden. Een heel gave innovatie waaraan we werken, zijn chips voor in professionele ovens die per voedingsmiddel kunnen verwarmen. Stel je hebt een stuk zalm in een ijsblok, dan zorgt de oven ervoor dat de zalm gaar wordt, terwijl het ijsblok voor 95 procent in stand blijft.’

Waarom is de markt voor mobiele zendmasten zo lastig te voorspellen?

‘Dat heeft alles te maken met de manier waarop de frequenties worden aanbesteed. De overheid bepaalt welke frequenties beschikbaar komen voor een nieuwe generatie mobiele netwerken en schrijft een tender uit waarop operators kunnen bieden. De operators laten de bouw van de netwerken over aan gespecialiseerde partijen die basestations bouwen. Daarvan zijn er wereldwijd vijf. Op het moment dat de tender de markt in gaat, is nog onbekend welke operators welke shares krijgen en welke basestationbouwers zij inschakelen. Tegelijkertijd is dit wel het moment waarop wij al moeten beslissen of we gaan investeren, want onze levertijden zijn langer dan een half jaar en operators willen binnen een paar weken nadat zij hun aandeel krijgen al starten met de bouw. Een RF-versterker die wij ontwikkelen voor de VS kunnen we soms weer niet aan een ander land verkopen, omdat de frequenties in ieder land anders zijn. Het is build-to-order, maar we moeten al starten voordat we de order hebben. Het is onmogelijk om hier een voorspelling op te maken. Daarom werken wij met scenario’s’, legt Antoine Leclercq uit.

‘Het ontwikkelen van scenario’s voor de uitrol van 4G in Nederland is nog wel te overzien, maar het is een heel ander verhaal als je praat over 5G in China. China investeert heel agressief in 5G en dat doen ze per stad, maar dan heb je het wel over steden van 20 miljoen inwoners. Als zij op het laatste moment zo’n investering terugtrekken en wij hebben al voorgeïnvesteerd, dan kan dat een enorme impact hebben op ons bedrijf. Andersom is net zo risicovol: dan haalt de overheid ineens een investering naar voren en verwacht gewoon dat wij leveren. Er is slechts een aantal leveranciers dat de markt verdeelt en als wij een paar keer niet aan de vraag kunnen voldoen, dan staan we de volgende keer buitenspel. Kortom, één verkeerde keuze kan een enorme impact hebben op ons bedrijf.’

Hoe pakken jullie scenarioplanning aan?

‘De belangrijkste stakeholders werken heel nauw samen. Op het moment dat er een enorm belangrijke ontwikkeling naar de markt wordt gebracht, zitten we in de ochtend samen in een call met de CPO, Head of Sales, Head of R&D, Head of Quality en ikzelf. Belangrijke beslissingen nemen we altijd gezamenlijk, ook belangrijke supply chain-beslissingen. Ik vorm een twee-eenheid met mijn collega die binnen Sales verantwoordelijk is voor demand management. Op basis van de sales forecast maken we langetermijnscenario’s. Sales heeft uiteraard nauwe contacten met klanten, waar we veel marktinzichten vandaan halen. Maar we hebben ook een afdeling die al het nieuws volgt en weet wat er in welke landen speelt. Niet alleen op het gebied van frequentieveilingen, maar ook als het bijvoorbeeld gaat om leveranciersrisico’s.’ … … …

Antoine LeclercqMeer lezen?

Lees nu het complete interview digitaal>>

of

kies voor één van onze abonnementen >>

Dit artikel is eerder gepubliceerd in Supply Chain Magazine 5 – 2019.