Albert Heijn participeert in Tony’s Open Chain
De vijf samenwerkingsprincipes van Tony’s Chocolonely worden voor Albert Heijn leidend bij de inkoop van cacao voor zijn chocolademerk Delicata. De supermarktketen sluit zich – als eerste – aan bij het platform Tony’s Open Chain. Samen met Barry Callebaut, de grootste chocolademaker in de wereld, vergroten de bedrijven op deze manier de druk op de cacao-industrie, in de hoop zo een einde te maken aan illegale kinderarbeid en moderne slavernij.
Albert Heijn biedt vanaf maart 2019 Delicata-chocolade aan met traceerbare cacaomassa. De bonen zijn tegen een hogere prijs ingekocht bij de partnercoöperaties van Tony’s Chocolonely in Ghana en Ivoorkust. ‘We willen een verschil maken. Daarom vinden we het belangrijk om structureel bij te dragen aan een beter leven voor cacaoboeren. Alle Delicata-chocoladeletters en -repen van Albert Heijn zijn sinds 2010 als eerste UTZ-gecertificeerd. Nu zetten we een belangrijke volgende stap om te komen tot een transparante en duurzame cacao-keten’, aldus Henk van Harn, Vice President Houdbaar & Non Food van Albert Heijn.
Tony’s werd vijftien jaar geleden opgericht om de misstanden in de cacao-industrie aan te pakken. De totale afhankelijkheid van kleine cacaoboeren van de grote cacaohandelaren moest worden doorbroken. Om die reden stelt Tony’s zijn manier van werken open voor anderen. Tony’s Open Chain is het ‘open source’-platform waarop chocoladebedrijven kunnen beschikken over alle benodigde kennis en tools. Zoals Tony’s Beantracker of het Child Labour Monitoring and Remediation System, dat bij alle partnercoöperaties van Tony’s is ingevoerd.
Gescheiden verwerking cacao
Albert Heijn is de eerste partner die zich aansluit bij Tony’s Open Chain. Barry Callebaut maakt de samenwerking mogelijk door de gescheiden verwerking van de cacao tot chocolade. ‘Het is fantastisch om onze krachten te bundelen met impactbedrijf Tony’s Chocolonely en Albert Heijn, de grootste supermarktketen van Nederland. Samen zetten we een grote stap om duurzame chocolade de norm te maken in 2025. Dankzij onze logistieke expertise kunnen we dit succesverhaal verder uitbouwen. Een belangrijke stap voor de sector’, meldt Antoine de Saint-Affrique, CEO van Barry Callebaut.
Belangrijkste oorzaak van de sociale misstanden in de cacao-industrie is extreme armoede. Volgens Tony’s worden de problemen alleen opgelost als bedrijven verder gaan dan certificering en een hogere prijs betalen dan de certificeringspremie. Met de vijf samenwerkingsprincipes van Tony’s Chocolonely moet een leefbaar inkomen voor de cacaoboer te realiseren zijn. Ook moet de hele keten transparant worden, zodat duidelijk is wie de cacaobonen verbouwt en onder welke omstandigheden dat precies gebeurt.
Impact vergroten door samenwerking met multinationals
Gezamenlijk willen de drie partijen zo laten zien dat op grote schaal chocolade maken anders kan en bovendien de druk op de industrie om mee te doen, opvoeren. ‘Samen maak je meer impact’, verklaart Henk Jan Beltman, Chief Chocolate Officer Tony’s Chocolonely. Om die reden sluit hij ook toekomstige samenwerking met multinationals als Nestlé en Mars niet uit. ‘Wij werken samen met vijfduizend cacaoboeren en daar zijn we hartstikke trots op, maar het stelt mondiaal gezien niets voor’, zegt Beltman in het AD. ‘Er zijn 2 miljoen cacaoboeren. Wat wij doen, is niet eens een druppel op een gloeiende plaat. Als we de impact willen vergroten, zullen we wel móeten gaan samenwerken met multinationals als Nestlé en Mars.’