Albert Heijn gaat met dynamisch afprijzen voedselverspilling tegen

dynamisch afprijzen

Albert Heijn (AH) is een proef gestart met het dynamisch afprijzen van producten om zo verspilling van voedsel tegen te gaan. De supermarktketen zet kunstmatige intelligentie in om producten af te prijzen op basis van de houdbaarheidsdatum. Daarbij geldt: hoe beperkter de houdbaarheid, hoe hoger de korting. Om de korting te berekenen, houdt een algoritme rekening met verschillende factoren die de verkoop van een product beïnvloeden. De voorraad en het weer bijvoorbeeld.

De proef wordt sinds 20 mei gehouden in de Albert Heijn in Zandvoort bij de vis- en gevogelteproducten. De supermarkt heeft zich voor de uitvoering ervan laten adviseren door antiverspillingsbedrijf Wasteless. Al jaren worden producten die tegen de uiterste houdbaarheidsdatum lopen, door Albert Heijn voorzien van de bekende kortingssticker ‘35%, weggooien is zonde’. Die wordt voor 10 uur ’s ochtends op producten geplakt en zorgt ervoor dat ze de hele dag met korting verkocht worden.

Bij de nu gestarte proef met dynamisch afprijzen, gaat Albert Heijn nog een stap verder. Een door AH ontwikkeld algoritme berekent automatisch de beste korting om aan het einde van de dag geen onverkoopbare producten over te houden. Daarbij wordt rekening gehouden met onder andere locatie, bonusaanbiedingen, weersomstandigheden, historisch verkoopverloop en voorraad in de winkel. Elektronische prijskaartjes geven zowel de reguliere prijs als de afprijzing bij een specifieke houdbaarheidsdatum weer.

dynamisch afprijzenDuurzaamheidsstrategie Albert Heijn

Het terugdringen van voedselverspilling is een belangrijk thema in de duurzaamheidsstrategie van Albert Heijn. Zo is er de samenwerking met Instock, het restaurant dat kookt met gered voedsel, kwam er een afwasmiddel waarin sinaasappelschillen een tweede leven krijgen én werden vorig jaar 4 miljoen producten gedoneerd aan de voedselbanken. Dynamisch afprijzen is hierin een volgende stap. Met deze en andere initiatieven wil Albert Heijn bijdragen aan de helft minder voedselverspilling in de hele voedselketen in 2030.