Studenten halen ‘lucht’ uit rolcontainers AH

lucht uit rolcontainers

Vier teams van studenten deden woensdag 21 november mee aan de eerste CQM Data Science Hackathon, die plaatsvond bij Albert Heijn Logistics Support in Geldermalsen. Masterstudenten Econometrie en Wiskunde bogen zich over de vraag of er een manier is om het order pick-algoritme van AH nóg effectiever te maken. Door ‘lucht’ uit de rolcontainers – en dus ook uit vrachtwagens – te halen, kan een efficiencyslag gemaakt worden op het gebied van kosten en milieubelasting. Een wens van AH Logistics Support en onderdeel van hun Smart Logistics-programma.

Adviesbureau CQM achtte de ‘uitvindingsmarathon’ een ideale manier om in korte tijd veel creatieve en innovatieve ideeën te vergaren. Samen met de afdeling Logistics Support van Albert Heijn was het idee van een Hackathon dan ook snel beklonken. Op een geavanceerde manier en met behulp van een Kinect (infraroodcamera met zender en sensoren die de afstand van objecten kan meten, red.) werden de benodigde data verzameld; de stapeling en lucht van zo’n 2000 rolcontainers. Met deze gegevens konden de studenten op zoek naar de optimale volumecorrectiefactor, zodat rolcontainers zo vol mogelijk stabiel kunnen worden opgebouwd.

Het vraagstuk van deze Hackathon speelde zich af in de vijf distributiecentra (dc’s) van Albert Heijn. Deze dc’s bevoorraden dagelijks de ruim 900 AH-winkels. De door de winkel gevraagde producten worden in een dc ‘gepickt’ op rolcontainers. Uit efficiency-oogpunt is het wenselijk de rolcontainers zo vol mogelijk, maar toch stabiel, op te bouwen. Om te bepalen welke producten samen op welke rolcontainer komen, maakt Albert Heijn gebruik van een slim toewijzingsalgoritme, dat rekening houdt met het volume en gewicht van elk product.

De orderpicker heeft daarnaast voldoende speelruimte nodig om alle producten zo te stapelen dat een nette en stabiele rolcontainer wordt gecreëerd. Daarom wordt bovenop het netto-volume gerekend met een luchtvolumecorrectiefactor. De factor is bepaald per product en varieert typisch tussen de 5 en 25 procent. Een te lage factor heeft als gevolg een lastige stapeling en mogelijk te volle rolcontainers. Anderzijds leidt een te hoge factor tot te lege rolcontainers en daarmee een onnodige toename in het aantal. Het doel van de Hackathon was dus om een betere maat te bepalen voor deze volumecorrectiefactor.

Data science bij Albert Heijn

Nieuwe technieken en toepassingen in data science helpen de efficiency bij AH verder te verbeteren. ‘Logistics Support heeft zo al mooie besparingen gerealiseerd en is overtuigd van de resultaten die door het toepassen van data science daadwerkelijk bereikt kunnen worden. Om het bestaande, toch al slimme toewijzingsalgoritme van AH nóg effectiever te maken, is wel serieuze breinkracht nodig. En studenten kijken dan toch weer net even iets anders tegen bepaalde problemen aan. Bovendien is het een leuke manier om toekomstige data scientists kennis te laten maken met de praktijk en, voor ons, om aankomend talent te scouten’, aldus Arjan de Vos, manager process improvement bij Albert Heijn.

Optimale volumecorrectiefactor

Gezocht werd naar een manier om tot een optimale volumecorrectiefactor te komen, zodat er minder lucht in rolcontainers zit en de vrachtwagens die de winkels bevoorraden dus voller (efficiënter gestapeld) zijn. Een dag lang streden vier teams van elk drie studenten tegen elkaar om tot de beste data science-oplossing voor Nederlands grootste supermarktketen te komen en daarbij mogelijk ook een aanzienlijke impact te hebben op kosten en milieu. Het team dat dit het beste deed, was Universiteit Twente. Nienke Huitink, Wieger Kloppenburg en Kevin Geevers (foto) konden – behalve met eeuwige roem – met een geldbedrag van 1500 euro terug naar Enschede.

Nieuwe jaarlijkse traditie

De studenten werden beoordeeld op zowel de nauwkeurigheid van de voorspelling als de snelheid van de methodiek. Het winnende team scoorde op beide onderdelen heel goed. Monique van den Broek, senior consultant bij CQM: ‘Ik ben erg enthousiast over de resultaten. Wat mij betreft is deze Hackathon het begin van een nieuwe jaarlijkse CQM-traditie! Bij Albert Heijn kunnen wij nu verder met de volgende stap; het nog nauwkeuriger voorspellen van de beladingsgraad van de ladingdrager. Bovendien kunnen we alvast nadenken over met welke klant we in 2019 een interessante Hackathon-vraag kunnen gaan beantwoorden.’