Jumbo en Hema bundelen hun krachten

Supermarktketen Jumbo en Hema gaan zowel in Nederland als in België samenwerken. Een principeovereenkomst daartoe is inmiddels getekend. De samenwerking is bedoeld om de marktpositie van beide bedrijven te verbeteren. Albert Heijn heeft het nakijken.

Met de deal hopen beide partijen elkaars winkelnetwerk te versterken. Jumbo zal twintig à vijfentwintig Hema-winkels overnemen en in alle vestigingen artikelen van Hema gaan verkopen. De samenwerking tussen Jumbo en Hema komt voort uit de gedachte dat het aanbod van beide bedrijven elkaar goed aanvult. Er wordt naar gestreefd nog vóór het einde van het jaar met nadere details te komen.

Opmerkelijk is dat Hema begin dit jaar nog plannen had voor een samenwerking met Albert Heijn; ze zouden samen twee pilot-winkels openen. Zover kwam het niet. Wat daarvoor de reden is, is niet bekendgemaakt. Volgens het ANP zou Hema ook onlangs pas de samenwerking hebben stopgezet, omdat het ‘andere prioriteiten’ zou hebben. Dat Hema nu met Jumbo in zee gaat, zou voor AH een volslagen verrassing zijn.

Nieuwe strategie Hema

De samenwerking met een supermarkt sluit aan bij de nieuwe strategie van Hema, dat meer online wil verkopen en meer internationale winkels nastreeft. Op die manier hoopt het zich in de toekomst vooral als merk te profileren. Zo werkt Hema in Frankrijk ook samen met supermarktketen Franprix. Bovendien kondigde het bedrijf afgelopen zomer een samenwerking aan met supermarktketen Walmart in Canada en de VS.

Jumbo telt momenteel ruim 650 supermarkten, zeven Foodmarkten en een online bestel- en bezorgservice via Jumbo.com. Daarnaast lanceerde de supermarktketen het nieuwe gemakswinkelconcept Jumbo City, waarin het elementen van de reguliere Jumbo-winkels, Foodmarkt én restaurantketen La Place combineert. Hema heeft meer dan 750 winkels en 32.000 eigen producten en diensten en is actief in elf landen.