Adaptieve landmacht vraagt om samenwerking met civiele partners

landmacht

De Koninklijke Landmacht en logistiek dienstverlener DSV gaan personeel uitwisselen. Een goed voorbeeld van hoe Defensie te werk wil gaan om een adaptieve krijgsmacht te creëren. ‘We zoeken strategische partnerships’, aldus de plaatsvervangend Commandant Landstrijdkrachten (PCLAS) generaal-majoor Kees Matthijssen tijdens een bijeenkomst voor huidige en potentiële partners in Soesterberg op 10 april.

Door Marieke Lenstra

‘De interactiesnelheid in de wereld neemt toe. Een tweet van president Trump bijvoorbeeld gaat binnen enkele seconden de wereld over. Tegelijkertijd groeit de wereldbevolking. Dat heeft effecten in het veiligheidsdomein. Hoe kunnen we ons daarop voorbereiden? Het is een ontdekkingsreis waar we in mee moeten, want we moeten in staat zijn om in welk scenario dan ook iets te betekenen voor de veiligheid’, leidde PCLAS Matthijssen de bijeenkomst in het Nationaal Militair Museum in.

De middag was georganiseerd om huidige en potentiële (civiele) partners te informeren over de actuele ontwikkelingen op het gebied van samenwerking en innovatie. Want, zo is het devies: (sociale) innovatie maakt adaptiviteit mogelijk. En samenwerking maakt innovatie mogelijk. ‘We willen samenwerken met partners in de meest brede zin. We zijn op zoek naar strategische partnerships die een vorm van wederkerigheid met zich meebrengen’, aldus PCLAS Matthijssen.

Voorbeelden

Het idee is dat de krijgsmacht niet meer alles zelf op de plank heeft liggen, maar wel over mens en materieel kan beschikken waar en wanneer dat nodig is. Daarvoor moet deze nog flexibeler en duurzamer samenwerken met bedrijven en organisaties. De voorbeelden hiervan komen er langzaam maar zeker steeds meer.

Zo gaat logistiek dienstverlener DSV in een pilot warehouse-personeel en chauffeurs inzetten om de schietoefeningen in Bergen (Duitsland) te ondersteunen. Op momenten dat het spitsuur is bij DSV worden militairen ingezet als chauffeur, maar ook in hun magazijnen in onder andere Venlo, Moerdijk en ’s-Heerenberg.

Eerder al kondigde de krijgsmacht aan op zoek te zijn naar een langdurige, publiek-private samenwerking voor een logistiek centrum in Soesterberg. Op dit moment kent de Landmacht verschillende, landelijk verspreide magazijnen die inmiddels sterk verouderd zijn. Het Logistiek Centrum Soesterberg moet deze verschillende magazijnen gaan bundelen in een modern warehouse. Defensie zoekt daarvoor naar een partner die dit logistieke centrum bouwt en vervolgens samen met Defensie exploiteert.

Ook de overeenkomst van vorige week met producent BAE Systems Hägglunds valt onder het streven naar meer adaptiviteit. De deal verbetert de materiële gereedheid van het CV90-infanteriegevechtsvoertuig. De ondertekening gebeurde bij de Nederlandse onderaannemer van het Zweedse bedrijf, de firma Van Halteren Metaal in Bunschoten. Het contract gaat over bevoorrading, logistiek, reserve-onderdelen, onderhouds- en herstelwerkzaamheden en onderwijsleermiddelen.

Vorig jaar kreeg Scania een mega-order van Defensie voor de levering van 2037 middelzware en zware vrachtwagens en trekkers. Scania tekende ook voor het onderhoud van de vrachtwagens voor de komende tien jaar. Pon’s Automobielhandel is de leverancier van de Volkswagen Defensie Amarok. Onderhoud en reparatie aan de voertuigen vindt plaats bij Volkswagen-dealers in Nederland (of buitenlandse VW-dealers tijdens militaire oefeningen). Doordat het onderhoud van de voertuigen plaatsvindt bij de Volkswagen-dealers hoeft Defensie geen reservedelen op voorraad te houden.

Verrekte lastig

landmachtMaar de genomen maatregelen zijn niet genoeg, en die zogenoemde ‘ontdekkingsreis’ – zoals PCLAS Matthijssen het noemt – zal niet zonder horten of stoten gaan. Vooral opschalen is volgens brigadegeneraal Hans Damen, sinds kort Leader Taskforce Logistics, ‘verrekte lastig’. Binnen Defensie zijn er daarom een aantal sleutelpersonen die zullen gaan trekken aan de voorgenomen veranderingen.

Commandant MatlogCo kolonel Gerard Schonewille is er daar een van. Hij wil samen met Benno Lutje Wagelaar, die economie en logistiek studeerde aan de Koninklijke Militaire Academie en meer dan 25 jaar managementervaring in verschillende sectoren heeft, 150 reservisten binnenhalen. Om het tekort aan arbeidspotentieel aan te pakken, zal er ook iets moeten worden gedaan met het klassieke arbeidscontract van 38 uur. Iets waar Hoofd Bureau Reservisten luitenant-kolonel André van Wijk zich mee bezighoudt.

Omdat het bedrijfsleven veelal niet weet bij wie het moet zijn binnen Defensie, wordt ‘FRONT’ het aanspreekpunt voor externe en interne initiatiefnemers van innovatie. Op donderdag 19 april organiseren StartupDelta, de provincie Gelderland en het Erasmus Centre for Entrepreneurship de StartupDelta Summit. Daarnaast lanceren de Commandant der Strijdkrachten en de plv. secretaris-generaal het initiatief FRONTdoor, de ‘toegangspoort’ voor ideeën om de slagkracht en het voortzettingsvermogen van de krijgsmacht te versterken.