Daling retourzendingen goed nieuws voor webshops

retourkosten

De Nederlandse consument shopt door de coronacrisis niet alleen méér online, de bestelde artikelen worden ook minder vaak teruggestuurd. Reden: er worden momenteel minder retourgevoelige producten besteld. Goed nieuws dus voor de webshops, want aan ieder teruggestuurd pakketje hangt een prijskaartje van 10 à 15 euro. De vraag is wel of de trend blijvend is.

Nederlanders sturen hun online aankopen relatief vaak retour. Zo gingen in 2019 maar liefst 30 miljoen artikelen terug naar de webshop, bericht het FD. Die trend lijkt nu gekeerd. Bol.com, Coolblue, Otto, Wehkamp en Zalando: allemaal maken ze melding van een daling van het aantal retouren, soms met wel 15 procent. Bij onze oosterburen is sprake van dezelfde tendens. Onderzoek van de Universiteit van Bamberg maakt duidelijk dat het retourpercentage van honderd grote Duitse webwinkels sinds de coronacrisis gemiddeld zo’n 10 procent lager ligt.

Verschuiving in type bestelde producten

De daling van het aantal retourzendingen kan verklaard worden uit een verschuiving in het type producten dat sinds de corona-uitbraak besteld wordt. Thuis- en thuiswerkproducten als beeldschermen, bureaustoelen en speelgoed zijn nu erg populair en worden niet snel teruggestuurd. Kleding als jurkjes en spijkerbroeken gaan normaalgesproken wel vaak retour, maar worden op dit moment veel minder besteld. Comfortabele loungewear is wél in trek, maar ook die gaat minder vaak terug naar de afzender.

Het belang van de huidige verschuiving in het type bestellingen blijkt ook uit de sterk uiteenlopende retourpercentages van webshops. Bij kledingzaken wordt doorgaans bijna de helft van de aankopen teruggestuurd; bij elektronicawinkels gaat het om slechts enkele procenten. Hier lijkt de daling van het aantal retouren nu dan ook kleiner. Zo is bij Bol.com en Coolblue het verschil met een jaar eerder minder dan 1 procentpunt. Dat lijkt weinig, maar het gaat hier toch om een aanzienlijk aantal pakketjes op jaarbasis. Bij Bol.com komt nu ongeveer 5 procent van de producten retour, bij Coolblue 3,2 procent, aldus het FD.

Sluiting pakketpunten

Een andere verklaring voor het dalende aantal retourzendingen is de sluiting van een aantal pakketpunten, vaak gevestigd in niet-essentiële winkels die tijdens de lockdown gesloten zijn. En ook het gedrag van consumenten is veranderd, meent retourspecialist Stef de Bont van softwarebedrijf 12Return. Hij heeft het idee dat mensen tegenwoordig bewuster bestellen. ‘Ik verwacht dat corona blijvend voor beter consumentengedrag zorgt, waarbij consumenten minder rücksichtslos retourneren’, zegt hij in het FD. De vraag is of die trend ook na de coronacrisis beklijft.

Bron: FD