Webwinkels winnen het van de postorderbedrijven

zakelijk Nederland

Postorderbedrijven als Otto, Neckerman en Wehkamp maakten aanvankelijk met succes de omslag naar webwinkel. Inmiddels leggen ze het af tegen internetconcurrenten als Amazon, Zalando en Alibaba. Dat meldt het FD van 9 februari 2017.

‘Aanvankelijk gaf de internetmarkt een enorme boost aan de postorderaars die aan de achterkant alles al voor elkaar hadden’, zegt directeur Eric Haverkort van het vroegere postorderbedrijf Otto in Tilburg in het FD. Het ging volgens hem mis toen iedereen schoenen op zolder ging verkopen en er partijen kwamen die zorgden dat de spullen bij de klanten afgeleverd werden. De postorderbedrijven wisten niet goed hoe ze zich moesten aanpassen en zochten allemaal hun eigen oplossing.

Volgens Bol.com-directeur Daniel Ropers kunnen de voormalige postorderaars niet met de nieuwe concurrenten meekomen omdat hun bedrijfsmodel was gebaseerd op een beperkt assortiment, terwijl klanten op internet juist alle keus verwachten. Zo heeft Wehkamp het lang zonder grote modemerken als G-Star of Levi’s moeten doen. De op internet gestarte modewinkel Zalando had aanvankelijk ook problemen om de bekende merken in de schappen te krijgen, maar dat trok gewoon de portemonnee.

Logistiek

Volgens Ropers lopen de postorderbedrijven de achterstand die ze hebben op de pure webwinkels ook niet zomaar in. ‘Het duurt jaren voor de logistiek en andere processen anders zijn ingericht’, aldus de Bol.com-directeur in het FD. Otto, Neckermann en Wehkamp zullen veel meer moeten investeren om verder terreinverlies te voorkomen. Maar zelfs dan is het volgens marktkenners onzeker of zij op kunnen tegen giganten als Amazon, Zalando en Alibaba als die zich serieus op de Nederlandse markt gaan richten.

Eric Haverkort weet er alles van. ‘Wij waren met Otto in Duitsland heer en meester’, licht hij in het FD toe. ‘Maar in vijf jaar tijd is Zalando langszij gekomen.’ Nog maar vijf jaar geleden kon de Otto Groep zich namelijk beroepen op een aandeel van 10 procent in de Europese online-modemarkt. Dit percentage is volgens Euromonitor International inmiddels teruggedrongen tot zo’n 6 procent. Zowel Amazon als Zalando staat inmiddels op het punt om daar voorbij te schieten.