Schaalvergroting én specialisatie in e-fulfilment

e-fulfilment

De aanhoudende groei van e-commerce betekent dat e-fulfilment-dienstverleners zich meer specialiseren en tegelijk ook groeien qua omvang van de logistieke operaties. Dit blijkt uit een recent onderzoek van Supply Chain Magazine in samenwerking met adviesbureau Logilex. De resultaten werden vergeleken met een eerder onderzoek onder 120 e-fulfilment providers in Nederland, uitgevoerd in 2017.

Door Lex Kop en Martijn Lofvers

De online bestedingen door consumenten in Nederland blijven hard doorgroeien. De Nederlandse consumenten gaven in de eerste zes maanden van 2019 online 7,0 miljard euro uit aan producten, een groei van 9 procent ten opzichte van het eerste halfjaar van 2018. Dit blijkt uit cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor, het onderzoek door GfK naar online consumentenbestedingen in Nederland. Deze groei in online gekochte producten wordt voornamelijk veroorzaakt door de stijging van het online bestede bedrag (+10%) en het aantal aankopen (+8%) per online koper. Daarnaast vormen de online bestedingen binnen de categorieën food/nearfood (+34%) en schoenen & personal lifestyle (+21%) ook een belangrijke driver voor het online aankopen van producten.

Groei e-fulfilment

Deze snelgroeiende hoeveelheid online bestelde producten moet de webshop bij de consumenten (laten) afleveren. Dat verklaart waarom de bekende spelers hun logistieke operaties hebben uitgebreid of aan het uitbreiden zijn. Bol.com bouwt momenteel naast het distributiecentrum (dc) dat in 2017 is geopend een tweede hal van ook 50.000 vierkante meter. Begin dit jaar heeft Wehkamp een dc van 60.000 vierkant meter geopend naast het bestaande uit 2015. Webwinkel Fonq heeft dit jaar een nieuw dc van 30.000 vierkante meter in gebruik genomen. Zalando is bezig met de bouw van een dc bij Bleiswijk dat in de zomer van 2021 operationeel moet zijn. Amazon gaat in 2020 een Nederlandse webshop lanceren, maar zal de producten leveren vanuit het dc aan de grens met Nederland in Mönchengladbach.

Veel producenten van merkproducten verkopen hun artikelen via deze webwinkels aan consumenten. Maar zij openen ook steeds vaker hun eigen webshops en besteden de logistieke afhandeling, e-fulfilment genoemd, uit aan logistiek dienstverleners, net als de kleinere webwinkels. Dit kunnen gespecialiseerde e-fulfilment providers zijn of logistiek dienstverleners die naast de traditionele business-to-bussiness (B2B) zich nu ook op de groeiende business-to-consumer (B2C) e-commerce storten. Zo heeft DSV, wereldwijd een van de grootste logistiek dienstverleners, afgelopen jaar de Nederlandse e-fulfilment-specialist S&H overgenomen. Het Belgische postbedrijf bPost nam vorig jaar de e-fulfilment provider Active Ants over, die in oktober branchegenoot MCS Fulfilment heeft ingelijfd. … … …

e-fulfilmentMeer lezen?

Lees nu het complete interview digitaal>>

of

kies voor één van onze abonnementen >>

Dit artikel is eerder gepubliceerd in Supply Chain Magazine 7 – 2019.