Zero-emissie stadsdistributie met de Zolution

Zolution

City Hub zet een nieuw voertuig in om verkeersopstoppingen en milieuvervuiling door vrachtwagens in de binnenstad tegen te gaan. Het bedrijf, dat zich toelegt op groene stadsdistributie vanuit slimme magazijnen aan de rand van de stad, komt nu met de Zolution: een nieuw elektrisch voertuig dat ontwikkeld is door de specialisten van Urban Mobility Systems (UMS). Op 27 september lanceerden City Hub en UMS de Zolution op de techbeurs CES Unveiled Amsterdam 2018.

‘De Zolution, zoals ontworpen door UMS,  vormt voor ons een belangrijke innovatie op het gebied van elektrisch transport’, meldt Gerard Gerritsen, CEO van City Hub. ‘Het laadvermogen is veel groter dan wat de bestaande elektrische stadsvoertuigen bieden. Zo kunnen we voortaan niet alleen pakketten, maar juist ook rolcontainers en zelfs pallets vervoeren. Omdat de Zolution geen chassis kent, is de laadvloer laag en is het laden van containers en pallets kinderlijk eenvoudig.’

Grotere actieradius Zolution

De Zolution valt op door zijn laadruimte van 16 m3, zijn laadvermogen van 1000+ kg en zijn korte draaicirkel. De bestuurder hoeft alleen over een B-rijbewijs te beschikken. De actieradius van het nieuwe transportvoertuig is ook groter, weet Lars Kool, CEO van UMS: ‘Met één keer laden kom je zo’n 150 kilometer ver. Je merkt dat de technologie een flinke sprong vooruit heeft gemaakt. Veel elektrisch vervoer is nog op basis van de accutechniek van een aantal generaties terug.’

Slimme magazijnen aan stadsrand

Met de Zolution hoopt Gerritsen nog meer transporteurs enthousiast te maken voor ‘zijn’ slimme magazijnen aan de rand van de stad. ‘Het is voor logistiek dienstverleners bijna niet meer te doen om in Nederlandse binnensteden goederen af te leveren. Afgezien van de irritatie die de vele vrachtwagens en bestelwagens bij de lokale bewoners opleveren, zorgt de verkeerscongestie ook voor een aanzienlijke milieubelasting. Voor de chauffeurs zijn de strakke planningen bijna niet meer haalbaar, zeker als alles vaker stilstaat’, aldus de CEO van City Hub.

‘Ons idee: wij vangen al dat transport op in een hub aan de stadsrand. We bundelen daar alle goederen – groot en klein – en brengen die met onze elektrische Zolution naar de eindbestemmingen in het stadscentrum. Zonder irritatie, zonder frustratie en zonder CO2-emissie.’ City Hub heeft vestigingen in Roermond, Amsterdam en Utrecht. De keten breidt inmiddels in hoog tempo zijn activiteiten uit naar andere steden met meer dan honderdduizend inwoners.