Logistiek dienstverleners maken werk van innovatie

innovatie

In de samenwerking tussen logistiek dienstverleners en hun opdrachtgevers klinkt de term steeds vaker: innovatie. Nieuwe businessmodellen en nieuwe technologieën zijn nodig om de huidige supply chains een sprong voorwaarts te laten maken. Wat zijn succesvolle voorbeelden van innovaties? En op welke innovaties zetten logistiek dienstverleners en hun opdrachtgevers in?

Door Marcel te Lindert

Jarenlang zaten logistiek dienstverleners vast in een vicieuze cirkel. Ze opereerden in een uiterst competitieve markt. Verreweg de belangrijkste manier om nieuwe klanten te winnen, was het winnen van tenders door een lagere prijs af te geven dan de concurrenten. Het gevolg: lagere marges in de hele sector. Al langer was duidelijk dat innovatie de oplossing was om dit patroon te doorbreken. Maar ja, logistiek dienstverleners waren niet goed in innovatie. Dat beeld werd maar wat graag bevestigd door hun opdrachtgevers, met als gevolg dat ze zich niet eens waagden aan innovatie. Dus wat deden de logistiek dienstverleners bij de volgende tender? Inderdaad, hun uiterste best om opnieuw een lagere prijs af te geven dan de concurrenten. Met nog lagere marges als gevolg.

Volgens recent onderzoek van Eye for Transport lijkt het erop dat logistiek dienstverleners deze vicieuze cirkel nu doorbreken. Van de 313 ondervraagde logistiek dienstverleners, merendeel afkomstig uit de Verenigde Staten en Europa, noemt maar liefst 41 procent innovatie als het belangrijkste middel om dit jaar nieuwe business te genereren. Ook opdrachtgevers zien dat innovatie tegenwoordig hoog op de agenda staat van logistiek dienstverleners, blijkt uit het door JDA gesponsorde rapport met de titel ‘2018 Global Logistics Report’. Twee jaar geleden was innovatie voor 47 procent van de logistiek dienstverleners het belangrijkste, door opdrachtgevers aangekaarte verbeterpunt. Dit jaar geldt dat nog maar voor 18 procent van de logistiek dienstverleners.

Kunstmatige intelligentie

Op welke innovaties zetten logistiek dienstverleners en hun opdrachtgevers hun geld in? Ook daarop geeft het onderzoek van Eye for Transport antwoord. Iets meer dan de helft van de logistiek dienstverleners geeft blockchain (53 procent) en kunstmatige intelligentie (51 procent) als antwoord, gevolgd door robots (45 procent), autonome voertuigen (42 procent) en drones (25 procent). Dat zijn op dit moment de ‘game-changing’ technologieën in de supply chain.

… … …

Meer lezen?

Lees nu het complete interview op iPad- of Android-tablet >>

of

neem een print-abonnement >>

Dit artikel is eerder gepubliceerd in Supply Chain Magazine 3 – 2018.