Willem Verbakel, Nature’s Pride: ‘Hoe eenvoudiger de keten, hoe flexibeler we kunnen reageren’

Willem Verbakel

Iedereen met een beetje supply chain-kennis begrijpt hoe ingewikkeld het is om een avocado of andere exotische vrucht eetrijp in het winkelschap te krijgen. Nature’s Pride heeft het complexe spel hierachter als geen ander in de vingers en is dan ook marktleider in Europa. Samen met de ketenpartners in de landen van oorsprong werkt het bedrijf ook nog eens aan een duurzamere wereld. COO Willem Verbakel gunt ons een blik in zijn keuken.

Als kind wilde Willem Verbakel dierenarts worden, lekker dicht bij de natuur, zo dacht hij. Zoals zo vaak veranderde dat beeld naarmate hij ouder werd. Maar wat hij wél wilde worden, wist hij niet. Daarom besloot hij tot een studie bedrijfskunde in Eindhoven. Daar kwam hij in aanraking met Supply Chain, een vakgebied dat hem greep. Bij Nutricia vervulde hij diverse rollen in de productie en logistiek.

Vervolgens werkte hij maar liefst achttien jaar bij KLM Catering Services; eerst als Hoofd Operations, later als directeur Operations & Supply Chain. Daar leerde hij de losse onderdelen, die hij al had leren kennen bij Nutricia, aan elkaar te knopen tot een end-to-end supply chain. Toen hij zelf een grote reorganisatie moest doorvoeren, besloot hij: aan het eind van dit traject stop ik zelf ook. ‘Ik wilde toch weer graag dichter naar de natuur en werken in een omgeving waar duurzaamheid centraal staat.’

Hij woont zelf in de buurt van het Westland. En waar kun je nu beter inspiratie opdoen dan in deze regio? Hij ontdekte al snel dat Nature’s Pride op zoek was naar een COO.

Wat trok jou zo aan in Nature’s Pride?

‘Bij de oprichting van het bedrijf, 22 jaar geleden, stonden er drie doelen aan de basis: het verhogen van de levensstandaard van gemeenschappen in onze teeltgebieden, het tegengaan van voedselverspilling, en verkleining van de impact van exotische groenten en fruit op het milieu. De consument eet graag gezonde en voedzame producten die niet allemaal alleen lokaal én binnen de seizoenen geteeld kunnen worden. Hierdoor is er een grote vraag in Europa naar exotische groenten en fruit, waaronder avocado’s en mango’s. … … … 

Verder lezen?

Willem VerbakelHet volledige 6-pagina-interview met Willem Verbakel is exclusief te lezen voor (digitale) abonnees. Heb je al een abonnement? Log dan hier in. >> https://www.supplychainmagazine.nl/magazines/

Nog geen abonnee en wel nieuwsgierig naar de rest van het verhaal? Neem nu een abonnement! >> https://shop.supplychainmedia.eu/product/digitaal/