Webwinkels: supply chain-dilemma’s door ‘do it yourself’-mentaliteit

webwinkels

Webwinkels voor nichemarkten zijn de groeidiamantjes van de Nederlandse retail. Met een compleet assortiment en hoge voorraadbeschikbaarheid pakken ze razendsnel marktaandeel en groeien ze jaarlijks 30 tot 60 procent in omzet. Ze zijn zelfverzekerd en hebben een echte ‘do it yourself’-mentaliteit, zeker op het gebied van supply chain management. Maar hoe lang houden ze dat vol?

Vastgoedontwikkelaar en -belegger Next Level heeft voor Supply Chain Magazine uitgezocht waar e-commercebedrijven in Nederland hun distributiecentra (dc’s)  hebben gevestigd. Wat opvalt, is dat de middelgrote webwinkels, ondanks dat ze afgelopen jaren zo ontzettend hard zijn gegroeid, vasthouden aan hun oorspronkelijke regio en locatie.

‘In het begin verklaarde iedereen ons voor gek dat we met ons dc in Goes gingen zitten, maar ik ben heel blij dat we hebben doorgezet en niet naar Waalwijk of een andere logistieke hotspot zijn verkast’, zegt Jochanan Bax, oprichter en CEO van Bax Music (154 miljoen euro omzet, 445 medewerkers). Hij wijst op de huidige schaarste aan magazijnruimte en mankracht. ‘Hier in Zeeland is aan ruimte geen gebrek en is personeel nog te betalen. Goes wordt in Nederland misschien als een uithoek gezien, maar als je ook kijkt naar de andere landen waaraan we leveren, is het een prima locatie. Ook in België, Frankrijk en Engeland halen we de gewenste levertijden.’

Bax Music, Passa Sports, Toppy, Medpets; het zijn alle vier webwinkels die zich helemaal hebben vastgebeten in één nichemarkt en daarin zeer succesvol zijn. Ze groeien jaarlijks 30 tot 60 procent in omzet en moeten om de haverklap hun magazijn uitbreiden. ‘In vijf jaar tijd zijn we al vier keer verhuisd’, zegt Jeroen van Uden, CEO van Toppy, een webshop in tuin- en outdoor-artikelen (37 miljoen euro omzet, 80 vaste medewerkers). ‘Het totaalaantal vierkante meters magazijnoppervlak is in die tijd meer dan vervijfvoudigd en ook nu hebben we weer te weinig.
… … …

Verder lezen?

webwinkelsHet volledige artikel is exclusief te lezen voor (digitale) abonnees. Heb je al een abonnement? Log dan hier in. >> https://www.supplychainmagazine.nl/magazines/

Nog geen abonnee en wel nieuwsgierig naar de rest van het verhaal? Neem nu een abonnement. >>https://shop.supplychainmedia.eu/product/digitaal/