Een tweede leven voor geretourneerde artikelen

Platformen om tweedehands goederen te verhandelen zijn populair, denk aan het succes van Marktplaats. Daarom is het vreemd dat veel nieuwe producten op de schroothoop belanden nadat consumenten een online bestelling retourneren. Gelukkig is ook in deze markt een trend gaande om geretourneerde artikelen een tweede leven te geven. Slimme algoritmen maken de goede match tussen product en koper.

Door Mirjam Hulsebos

De opkomst van online winkelen heeft een belangrijke keerzijde: consumenten sturen hun bestelde spullen makkelijk terug. Voor online retailers zijn deze retourstromen een uitdaging, zeker als het product uit de verpakking is geweest. De producten moeten namelijk worden gecontroleerd op schade, eventueel gerepareerd en opgepoetst en vervolgens opnieuw verpakt. Dat proces is zo tijdrovend en duur dat veel online retailers ervoor kiezen om de producten simpelweg te vernietigen of voor nog geen 5 procent van de originele prijs te verkopen aan opkopers.
Na jaren van stormachtige groei, waarbij de focus lag op het veroveren van marktaandeel door onder meer zo gunstig mogelijke retouropties, zien veel webwinkels zelf ook wel in dat het zo niet langer kan. Tegelijkertijd zien steeds meer bedrijven een markt in deze producten. Bijvoorbeeld BVA Auctions, het veilinghuis dat vooral bekend is van de faillissementsveilingen. Het bedrijf tuigde jaren geleden al een online veilingmodel op en ziet dat juist dit model ook uitermate geschikt is voor retour gestuurde producten. Niet alleen omdat de producten via kanalen als Marktplaats, Facebook en Adwords veel makkelijker bij een groot publiek onder de aandacht gebracht kunnen worden, maar ook omdat de staat van geretourneerde artikelen vaak goed is – zeker vergeleken met gebruikte producten in faillissementsveilingen – en vanwege de hoge kwaliteit van de meegeleverde content, zoals foto’s en een goede productomschrijving.

Individuele items en bulk

Waar BVA Auctions vanuit de traditionele veilingmarkt deze nieuwe wereld in stapt, is BuyBay in 2014 juist gestart als techbedrijf. Twee benaderingen die elkaar uitstekend aanvullen, vandaar dat beide bedrijven ook samenwerken. BuyBay maakt met door henzelf ontwikkelde zelflerende software een goede match tussen product en koper, met een optimaal rendement voor alle partners. Het bedrijf doet dat voor individuele retourproducten onder de naam BuyBay, de klanten zijn dan consumenten, en op bulkniveau via het online veilingplatform Beluga, dat verkoopt aan opkopers. Waar BuyBay zich exclusief richt op geretourneerde producten, verkoopt het bedrijf via Beluga ook onverkochte voorraden en restpartijen. Behalve in Nederland is het bedrijf ook actief in België en Duitsland.

Woordvoerder Daphne Pijnappel ziet dat de missie – bijdragen aan een circulaire economie door elk product een tweede leven te geven – aanslaat. Het bedrijf groeit als kool en telt ondertussen al 250 medewerkers en werkt samen met vele e-tailers, retailers en merken die meer waarde willen halen uit retouren en overstock. ‘Het afgelopen jaar is de e-commerce-markt geëxplodeerd. Hoe meer online sales, hoe meer retouren. Een deel van die retouren wordt veroorzaakt doordat de productinformatie te summier is. Consumenten weten niet goed wat ze kopen. Er is in onze ogen aan de voorkant al heel veel te winnen door betere productinformatie. Alle items die ondanks dat terugkomen, kunnen wij verwerken en opnieuw verkopen aan een nieuwe consument.’ … … …

Meer lezen?

Lees nu het complete interview digitaal >>

of

kies voor één van onze abonnementen >>

Dit artikel is eerder gepubliceerd in Supply Chain Magazine 3 – 2021.