Vrees voor supply chain-spionage via Alibaba

Alibaba

De Belgische inlichtingendiensten onderzoeken de mogelijke spionage van China via Alibaba. Daarvoor zou een distributiecentrum van de Chinese webgigant in de buurt van Luik ingezet worden. De spionage is bedoeld om meer inzicht te krijgen in supply chains en hun mogelijke zwakke punten.

De inlichtingendiensten zoeken naar ‘mogelijke spionage en/of interferentieactiviteiten door Chinese partijen, met inbegrip van Alibaba’, zo werd bevestigd aan de Britse zakenkrant Financial Times. De veronderstelde spionage zou lopen via software van Cainiao. Dit is een logistieke dochteronderneming van Alibaba, verantwoordelijk voor de negen buitenlandse sorteer- en distributiecentra van de webwinkel.

Het distributiecentrum (dc) in Bierset wordt door de inlichtingendiensten specifiek genoemd. De Cainiao-software op het Alibaba-platform zou toegang geven tot alle mogelijke informatie over handelaren en consumenten. Die informatie zou volgens de diensten wel eens economisch gevoelig kunnen zijn. Cainiao, dat ook een vestiging in Nederland heeft, wijst alle beschuldigingen van de hand.

Waarschuwing

Het nieuws over de mogelijke spionage via Alibaba komt overigens niet helemaal uit de lucht vallen. Drie jaar geleden waarschuwde de Belgische minister van Justitie, Vincent Van Quickenborne, hier al voor, bericht de Financial Times. Dat was niet lang nadat België Nederland aftroefde bij de langdurige strijd om het Chinese internetbedrijf binnen de landsgrenzen te krijgen.

Alibaba koos uiteindelijk voor vestiging op een toplocatie bij Luchthaven Luik-Bierset (Liège Airport). Hoewel was aangekondigd dat er een dc van 380.000 m2 gebouwd zou worden, bleef het bij een hub van slechts 30.000 m2, weet Het Financieele Dagblad. En ook de beloofde werkgelegenheid die het dc zou bieden, bleek volgens deze krant uiteindelijk veel kleiner dan oorspronkelijk beloofd.

Met de komst van de webgigant zouden Belgische bedrijven gemakkelijker naar China kunnen exporteren, was het idee. Maar de Chinezen bleken in Luik voornamelijk zichzelf te bedienen, aldus hoogleraar Jonathan Holslag van de Vrije Universiteit Brussel. Volgens hem ontplofte de Chinese uitvoer via de luchthaven van Luik. Volgens douanegegevens steeg de Alibaba-traffic van 384.973 pakjes in 2017 naar 649.969.780 in 2021. Deze cijfers maken geen onderscheid tussen in- en uitvoer, maar de export zou zeer beperkt zijn.

Inzicht in supply chains

‘De grootste zorg is dat Alibaba, samen met een aantal andere logistieke platforms die de Chinezen hebben voorgesteld aan Europese landen, hen veel inzicht geeft in supply chains en in eventuele kwetsbaarheden’, meldt Holslag aan de Financial Times. Het gevaar schuilt er volgens hem in dat Cainiao toegang zou kunnen krijgen tot informatie over consumenten. ‘Kennis over belangrijke veranderingen in consumptiepatronen en kennis over de logistieke keten is waardevol voor China als land dat de supply chain probeert te domineren’, aldus Holslag.

Bron: Financial Times