Venray troeft China af in strijd om nieuw hoofdkantoor Inalfa

Inalfa Roof Systems blijft voorlopig behouden voor Venray. De provincie Limburg en de regio Venray wisten de grootaandeelhouder ervan te overtuigen dat Venray de beste optie is voor het nieuwe hoofdkantoor van de producent van autoschuifdaken. De kennis die in Venray aanwezig is, gaf daarbij de doorslag, bericht het FD van 14 april 2016.

Tal van regio’s en landen lobbyden om het nieuwe hoofdkantoor met productiehal binnen te halen, maar de keuze viel uiteindelijk toch op Venray. Opmerkelijk, want de snelgroeiende Limburgse multinational expandeert het snelst in Azië en heeft vijf fabrieken in China. Bovendien heeft Inalfa al bijna vijf jaar een Chinese eigenaar, staatsbedrijf BHAP, én een Chinese topman.

Bekend is ook dat de Chinese eigenaar druk heeft uitgeoefend om het mondiale hoofdkwartier van Venray te verplaatsen naar China. ‘Maar uiteindelijk hebben we onze grootaandeelhouder ervan kunnen overtuigen dat Venray toch de beste vestigingslocatie was’, aldus Inalfa-topman Jan Tulkens in het FD.

Kennis voor de toekomst

De beschikbaarheid van kennis in Venray is volgens Tulkens van doorslaggevende betekenis geweest. En die kennis zit vooral bij de werknemers in Venray zelf: de productiemedewerkers, de engineers en de ontwikkelaars. ‘Onze boodschap aan de grootaandeelhouder was dat in Venray de kennis voor de toekomst zit, ondanks het feit dat in China de meeste groei plaatsvindt.’

Hoewel China zich op innovatiegebied rap ontwikkelt, vinden de meeste vernieuwingen in de auto-industrie volgens Tulkens nog steeds in Europa plaats. In Engeland, maar vooral ook in Duitsland, waar belangrijke klanten als BMW, Daimler en Volkswagen zitten. ‘Venray is daarom de ideale vestigingsplaats in Europa’, aldus de Inalfa-topman.

Grootse plannen

Inalfa heeft voor de komende jaren grootse plannen. De productie van het aantal schuifdaken wordt opgeschroefd van 4,5 miljoen naar 8,5 miljoen. Het aantal werknemers zal naar verwachting toenemen van ruim 4000 naar circa 8000. Tulkens: ‘In 2020 willen we de nummer 1 in de wereld zijn. Ons marktaandeel is nu nog 24 procent. Over vier jaar moet dat 35 procent zijn.’