Voorraad webshop kan 30% kleiner door slimme data-analyse

voorraad

Maar liefst 30 procent minder voorraad hebben voor je webshop zónder ‘out of stock’ te raken. Met slimme data-analyse is het mogelijk. Dat bewijst de dienst Montasmartstock van e-commerce fulfilmentbedrijf Montapacking.

Bij Montapacking aangesloten webshops kunnen advies krijgen dat hun inkoop- en/of verkoopbeleid verder optimaliseert. Op basis van historische data wordt daarbij het orderverloop en de levertijd van alle producten per webshop geanalyseerd. In combinatie met Artificial Intelligence worden vervolgens besteladviezen gegenereerd, zodat de webshops precies de juiste producten in de juiste hoeveelheden op voorraad hebben liggen. En hoe langer een webshop klant is, hoe nauwkeuriger het advies zal zijn.

Edwin van der Ham, directeur van Montapacking: ‘Na enige tijd kan de voorraad tot wel 30 procent teruggebracht worden, zonder ‘nee’ te hoeven verkopen. Ongeacht pieken en dalen in de verkoop. Dat zorgt voor een aanzienlijke besparing, op benodigd kapitaal, maar ook op opslagkosten, en het vermindert het voorraadrisico.’

Minder voorraad, meer aanbod

Webshops kunnen het op deze manier vrijkomende kapitaal gebruiken om meer producten aan te bieden en dus meer omzet en winst te maken, met een verhoogd kapitaalrendement. Met de nieuwe dienst wordt volgens Van der Ham het uitgangspunt van Montapacking bewezen dat fulfilment meer is dan alleen goed en snel orders inpakken en verzenden.

‘Het is de missie van Montapacking om een ondersteunende partner te zijn voor webshops. En hoe kunnen we een webshop-ondernemer beter helpen dan de leverbetrouwbaarheid en voorraadbeschikbaarheid voor zijn klanten nog verder te verhogen in combinatie met lagere voorraadkosten?’

Innovatie-kweekvijver

Overigens wordt bij Montalab, de in Gorinchem gevestigde innovatie-kweekvijver van het bedrijf, continu gewerkt aan innovaties om webshops nog beter te ondersteunen. Bestaande diensten zoals Montaportal (een realtime dashboard waarmee een klant zinvolle managementinformatie krijgt) en Montaconnect (waarmee klanten eenvoudig op platforms als Amazon en Bol.com aangesloten kunnen worden) zijn daar voorbeelden van.