E-commerce duwt voorraad terug de keten in

E-commerce heeft de vraag naar logistiek vastgoed spectaculair doen toenemen. Wat eerst in winkels lag, ligt nu in grote distributiecentra (dc’s) langs de snelweg. Maar waar zet je als e-commercebedrijf je dc’s neer? Zo dicht mogelijk bij de klant of juist ergens centraal? En waarom laat je je toeleverancier die spullen eigenlijk niet op voorraad houden?

Door Harm Beerens

De logistieke vastgoedmarkt in Nederland is al jarenlang booming. Gigantische magazijnen schieten als paddenstoelen uit de grond. Tegenstanders spreken al over de ‘verdozing’ van Nederland. Soms zijn het Europese dc’s van grote internationale bedrijven die voor Nederland kiezen om zijn gunstige ligging en infrastructuur, maar de grootste driver achter al die nieuwe magazijnen is ons eigen koopgedrag, zegt Rene Geujen, Director Plan Development bij vastgoedspecialist Next Level.

‘Vroeger kochten we ons eten en onze spullen in fysieke winkels, nu kopen we het online en laten we het thuisbezorgen. Winkels in de stad bieden beleving en gezelligheid, ze hadden daarnaast ook een voorraadhoudende functie. En die voorraad wordt nu steeds vaker verplaatst, stroomopwaarts in de keten, naar al die dc’s ergens aan de rand van de stad. Dat kun je leuk vinden of niet leuk vinden, het is zoals het is. Het is een gevolg van hoe we vandaag de dag onze spullen willen verkrijgen en onze vrije tijd anders willen indelen.’

Foodretail als aanjager

Een grote aanjager van e-commerce op dit moment is de foodretail. Het laten thuisbezorgen van dagelijkse boodschappen stijgt in populariteit en de coronacrisis heeft dit nog eens versterkt. Thuisbezorgers als HelloFresh en Picnic laten in rap tempo nieuwe e-fulfilment centers bouwen, maar ook de traditionele supermarktketens moeten alle zeilen bijzetten om aan de groeiende vraag naar e-commerce te voldoen. ‘E-fulfilment vraagt om een ander type dc’s dan winkelbevoorrading’, zegt Karel de Jong, Executive Director Supply Chain bij Jumbo Supermarkten. ‘Het heeft een ander ritme en je hebt met andere eenheden te maken. Een consument bestelt een los pak koffie, bij winkels werk je met handelseenheden waar er bijvoorbeeld tien in zitten. Bij e-commerce zijn de leadtimes ook korter en is de vraag moeilijker voorspelbaar. Al die karakteristieken vragen om andere opslagtechnieken en een ander type dc.’

Sinds Jumbo vijf jaar geleden de stap naar e-commerce zette, heeft het dus een compleet nieuw distributienetwerk uit de grond moeten stampen. Er werden twee nieuwe e-fulfilmentcenters gebouwd, met een derde in aantocht, en er werd een netwerk van lokale hubs opgezet voor de fijndistributie richting consumenten. ‘Het lijkt misschien alsof deze operatie helemaal losstaat van de winkelbevoorrading van onze 670 winkels, maar qua supply chain wordt alles integraal aangestuurd’, benadrukt De Jong.

Bouw slowmover-magazijn

‘We bouwen momenteel een groot slowmover-magazijn in Nieuwegein en van daaruit gaan we zowel de winkels als de e-fulfilmentcenters bevoorraden. Het is onze ambitie om dé omnichannel foodretailer van Nederland te worden en dat zullen we zowel aan de voorkant als aan de achterkant van de supply chain doorvoeren. Dat biedt synergievoordelen en je kunt de voorraad optimaal over de kanalen verdelen. Tijdens de eerste coronagolf konden we op deze manier de schaarse artikelen gericht toewijzen aan e-fulfilment omdat dat het snelst door de veiligheidsvoorraad was.’ … … …

Meer lezen?

Lees nu het complete interview digitaal >>

of

kies voor één van onze abonnementen >>

Dit artikel is eerder gepubliceerd in Supply Chain Magazine 7 – 2020.