Sweet Jewellery krijgt retourpercentage webshop onder de 15 procent

Sweet Jewellery

De Nederlandse webshop Sweet Jewellery is er dit jaar in geslaagd het retourpercentage terug te dringen tot onder de 15 procent. Een knap staaltje werk, omdat dit elders in de fashionbranche rond de 30 tot 50 procent is.

Sweet Jewellery is het geesteskind van Willemijn Sturrus (foto). Zij startte in 2013 haar webshop in eerste instantie met sieraden, maar breidde al gauw uit met een snel wisselende kledingcollectie voor dames. Inmiddels runt ze de webshop samen met echtgenoot Jamie Sturrus. Vorig jaar besloot het stel serieus iets te doen aan het grote aantal retourzendingen waarmee de webshop zich geconfronteerd zag.

‘We plukken nu de vruchten van onze beslissingen in 2019, waarin we het gratis retourneren af hebben geschaft’, licht Willemijn toe. ‘Dit zorgde voor een enorme hoeveelheid aan retouren, omdat de financiële prikkel ontbrak om duurzaam om te gaan met aankopen. Daarnaast hebben we ons beleid aangescherpt, onze kwaliteitscontrole verhoogd en onze maatvoeringen in de productie aangepast.’

Jamie Sturrus vult aan: ‘Vooral de investeringen in betere pasvormen betalen zich nu uit. Onze klanttevredenheid heeft hierdoor een vlucht genomen. Betere adviezen en betere designs leiden nu tot dit fantastische resultaat.’

Lagere footprint

Sweet Jewellery verzendt 90.000 pakketten per jaar. Het lagere aandeel retouren is dus ook zichtbaar in haar ecologische footprint. Jamie Sturrus: ‘We hebben veel minder transport nodig, veel minder nodeloze handelingen, en kunnen dus veel efficiënter werken. Dit was voor ons een belangrijk doel, nadat we eerder onze productie al hadden verplaatst van China naar Italië.’

Hoger aandeel personeelskosten

Het lagere retourpercentage leidde overigens wel tot hogere personeelskosten voor het bedrijf. ‘Ons aandeel personeelskosten is behoorlijk gestegen’, beaamt Willemijn. ‘Toch zien we dit juist als mooie investering. Kwaliteitscontrole is mensenwerk, adviezen geven over onze items is mensenwerk. Daar investeren we graag in, juist ook in deze vreemde corona-periode.’

De genomen maatregelen leidden er inmiddels ook toe dat Willemijn genomineerd werd voor de Viva400, een lijst van vrouwen die het verschil maken in hun vakgebied.