Snelle groei Montapacking met dank aan Artificial Intelligence

Montapacking

Het Nederlandse e-commerce fulfilmentbedrijf Montapacking maakt een snelle groei door. Het sterk technologiegedreven bedrijf maakt daarbij dankbaar gebruik van Artificial Intelligence (AI). Zo zorgt kunstmatige intelligentie ervoor dat voorraadniveaus afnemen, met een lager kapitaalbeslag als gevolg.

Montapacking verzorgt inmiddels de logistiek voor meer dan 600 webwinkels en afficheert zich dan ook als het snelst groeiende e-commerce fulfilmentbedrijf van ons land. Aan die bewering ligt een gemiddelde jaarlijkse volumegroei van ruim 50 procent over de afgelopen drie jaar ten grondslag.

Het bedrijf zet zwaar in op de meest geavanceerde software gebaseerd op Artificial Intelligence. Daardoor kan elke vestiging om vier uur ’s middags al uiterst nauwkeurig inschatten hoeveel bestellingen er in de uren erna door de consument geplaatst zullen worden. Hierop kan de orderpick-capaciteit worden ingepland die tot middernacht nodig is.

‘We werken nu aan systemen die een aantal dagen vooruit kunnen inschatten wat er gekocht gaat worden’, meldt directeur Edwin van der Ham. ‘Hierdoor kunnen we steeds nauwkeuriger bepalen wanneer onze klanten welke voorraden bij ons moeten aanleveren. We hoeven het immers pas in huis te hebben als er vraag naar komt.’

Voorraden een derde lager

De orderaantallen van Montapacking groeien momenteel harder dan de oppervlakte van hun vestigingen. ‘Dit lukt omdat we onze klanten met behulp van slimme algoritmes steeds beter helpen hun voorraadniveaus te verlagen, terwijl hun voorraadbeschikbaarheid minimaal hetzelfde blijft. De komende jaren verwachten wij per klant de gemiddelde voorraad met circa een derde te kunnen reduceren’, aldus Van der Ham.

In de afgelopen drie jaar zijn niet alleen bestaande klanten van Montapacking snel gegroeid, ook werden veel nieuwe klanten op het systeem aangesloten; dit jaar al 48. Van der Ham: ‘Maar de grootste groei komt van de bestaande klanten. Als wij ons werk perfect uitvoeren met onze keiharde garantie van 99,98 procent leveringskwaliteit, kunnen die harder groeien en groeien wij automatisch mee.’

Tiende logistieke vestiging voor Montapacking

Om de leveringsbelofte aan alle webshop-klanten te kunnen blijven waarmaken, zijn volgens de directeur telkens grotere magazijnen, of één megamagazijn, niet optimaal. ‘Zowel fysieke afstanden, alsook de afstanden tussen de klant en de mensen die in onze organisatie het werk uitvoeren, worden dan te groot’, is de overtuiging van Van der Ham. Recent werd in Lelystad daarom een tiende logistieke vestiging (foto) aangekocht: het voormalige distributiecentrum van vtwonen.nl.