Venlo voor derde maal uitgeroepen tot Europese logistieke toplocatie

[Partnercontent]

Venlo is 5 oktober tijdens de vastgoedvakbeurs Expo real in München door Prologis voor het derde achtereenvolgende jaar uitgeroepen tot Europa’s logistieke toplocatie. “Onze jarenlange en voortdurende investeringen in de infrastructuur heeft onze toppositie als logistieke hub met snelle verbindingen naar het hart van Europa, zowel op de weg, per trein als de boot, gewaarborgd”, zei wethouder EZ & Kennisinfrastructuur Stephan Satijn van de gemeente in zijn dankwoord.

Satijn beklemtoonde in zijn speech de ideale ligging van Venlo voor de internationale handel, met Duitsland op steenworp afstand en België net om de hoek. “Vanzelfsprekend exploiteren wij dit natuurlijke voordeel. Maar daarnaast ben ik trots op de realisatie van het SMART Logistics Centre Venlo, nu enkele jaren geleden. Dit is een uniek totaalconcept waarin bedrijven nauw samenwerken met overheden en onderzoeksinstituten als de Universiteit van Maastricht en de Fontys University of Applied Sciences om deze Nederlandse logistieke regio verder te ontwikkelen tot een Europese logistieke topregio. Om dit te bereiken brengt SMART bestaande en nieuwe partijen bijeen om samen nieuwe bedrijven op te richten. Daarmee bundelen we expertise, met als belangrijkste pijlers: infrastructuur; innovatie; branding & acquisition; arbeid en opleiding.”

Satijn vervolgt: “Met input van de Universiteit van Maastricht en Fontys bieden we momenteel opleidingen en trainingen om ons ervan te verzekeren dat we voldoende aanbod hebben van gekwalificeerde en gespecialiseerde vakmensen op alle niveaus in onze regio. Training en opleiding is cruciaal om jongeren voor de regio te behouden en studenten en werknemers van buitenaf aan te trekken. Bedrijven nemen zo de leiding om een ecosysteem te ontwikkelen waarin nauw wordt samengewerkt en gedeeld in plaats van louter concurrerend bezig te zijn. Samen staan we daardoor sterker.”

Volharding loont

Satijn prijst daarbij de volharding van de gemeente Venlo om dit beleid te faciliteren. “Die vasthoudendheid betaalt zich uit. Steeds meer bedrijven realiseren zich het belang om op de juiste logistieke locatie te zitten.” Hij wijst daarbij op recente successen zoals de komst van nieuwe distributiecentra van de Heijlen Group (voor Tommy Hilfiger en Calvin Klein), Michael Kors, Rockspring, DSV, XPO Logistics en Stryker. Samen beslaan deze nieuwe distributiecentra ruim 60 hectare.

SMART Logistics Centre Venlo ziet het als een uitdaging, stelde Stephan Satijn, om de Europese nummer 1-toplocatie op logistiek gebied te blijven. Om dat te realiseren wordt stevig gelobbyd bij de regering om te blijven investeren in een excellent investeringsklimaat, wordt momenteel een derde railterminal aangelegd en wordt samengewerkt in de ontwikkeling van intelligente IT-systemen om bedrijven nationaal en internationaal te koppelen. Satijn: “Daarmee blijven we een van de meest attractieve regio’s om in te investeren.”