Van den Bosch verbetert transport-visibility met cloud-oplossing

Van den Bosch

Door een verbeterslag in zijn visibility-platform kunnen klanten van Van den Bosch voortaan ook de voortgang van transportorders volgen die zijn uitbesteed aan charters die slechts incidenteel voor deze dienstverlener in bulklogistiek rijden. De koppeling die visibility-specialist Simply Deliver hiervoor heeft gebouwd, werkt naar volle tevredenheid, meldt chief digital officer Pirke van den Elsen.

‘Hoge kwaliteit dienstverlening en veilige, betrouwbare transportprocessen. Dat is wat opdrachtgevers in de food en de chemie van ons vragen’, schetst Van den Elsen. ‘We onderscheiden ons met een uitgebreid transportnetwerk waarmee we heel Europa en delen van Afrika afdekken. We doen dit met onze eigen transportvloot, een vaste groep charters en zetten vol in op intermodaal transport. En waar nodig werken we met regionale onderaannemers of charters voor specifieke klussen.’

Vooruitstrevende diensten

Van den Bosch profileert zich als een datagedreven bedrijf dat flink in digitalisering investeert. ‘We kunnen klanten hiermee beter bedienen en nieuwe diensten op bijvoorbeeld het gebied van CO2-reductie bieden’, zegt Van den Elsen. Maar ook op het gebied van visibility streeft de logistiek dienstverlener naar het hoogste niveau. Zowel de eigen vrachtwagens als die van de vaste charters zijn uitgerust met standaard boordcomputers, meetapparatuur en telematicasystemen. Deze zijn gekoppeld aan het zelf ontwikkelde FreightInsight-platform waarop klanten zien waar hun goederen zich bevinden en wat de verwachte aankomsttijden zijn.

‘Zo’n 15 procent van het totale volume wordt echter door niet-geïntegreerde charters vervoerd. Omdat deze met verschillende soorten ICT- en telematicasystemen werken, was het ontsluiten van deze informatie altijd erg lastig’, aldus Van den Elsen. Simply Deliver, specialist in visibility en cloud-oplossingen voor de transportsector, had de oplossing voor dit integratieprobleem; een ‘stekker’ die de veelheid aan systemen bij de charters naadloos op het systeem van Van den Bosch kan aansluiten. Van den Elsen: ‘De mensen van Simply Deliver konden precies de juiste oplossing bieden, één die volledig compatible is met alle typen boordcomputers.’

Software as a Service

Bijkomend voordeel is dat Simply Deliver de software als cloud-oplossing aanbiedt, waardoor een bedrijf geen implementatiekosten heeft maar alleen betaalt voor gebruik, Software as a Service (SaaS) dus. Een oplossing die volgens Van den Elsen voor bedrijven enorm drempelverlagend werkt bij de ingebruikname van nieuwe software. ‘Ik vergelijk het wel eens met Netflix. Stel dat je daar alleen een abonnement van tien jaar zou kunnen nemen en vooraf in één keer het hele bedrag zou moeten betalen; slechts weinigen zouden dat doen. Ik zie hetzelfde in het bedrijfsleven, waar veel mooie ideeën stuklopen omdat bedrijven niet die hoge initiële kosten van de bijbehorende software voor hun rekening willen nemen.’