Eelco Spaans, Tuindeco: ‘Ik geloof in partnerships’

Eelco Spaans

Eelco Spaans is de nieuwe Chief Operating Officer van Tuindeco International. In deze functie is hij vooral heel druk met het aanpassen van de supply chain footprint, nieuwe IT-initiatieven én het faciliteren van verdere expansie. Spaans was tot voor kort werkzaam bij Wehkamp als Director Warehousing Operations & Operational Excellence.

Vanwaar de overstap?

‘Ik heb de afgelopen drie jaar gewerkt bij Wehkamp, waarbij ik in de eerste periode een rol heb vervuld gericht op change en innovatie. De ontwikkeling van het nieuwe dc in Zwolle, ontwikkelingen in ketensamenwerking en implementatie van nieuwe processen en systemen waren daarbij de belangrijkste onderwerpen. Na de oplevering van het nieuwe dc kreeg ik de gelegenheid om de aansturing van de vier dc’s naar mij toe te trekken. In de recente veranderingen bij Wehkamp merkte ik echter dat ik mij minder goed kon vinden in de wijze van koersbepaling. Ik ben daarop gaan zoeken naar een eindverantwoordelijke rol binnen een bedrijf waar operationele aansturing én een grote change-agenda samenkomen. Die vond ik bij Tuindeco. Er was meteen een klik met het zittend management.’

Wat houdt de nieuwe functie in?

‘Tuindeco, een groothandel in tuinhout, is succesvol gegroeid. Participatie via private equity, vorig jaar, zal de groeistrategie inclusief internationale expansie een extra impuls geven. Daar bovenop heeft de coronacrisis voor extra groei in verkoop gezorgd, waarvoor de organisatie qua operatie niet helemaal klaar was. Ik ben verantwoordelijk voor operations, van klantenorder tot levering, en voor het programma van initiatieven om Tuindeco naar het volgende niveau te tillen. Nu zijn we volop bezig met een uitbreiding van 11 hectare op de grens met Duitsland, waar we diverse kleine buitenterreinen op één plek gaan onderbrengen. Daarnaast zijn we druk met het vervangen van ons IT-landschap, waaronder ERP.’

Wat staat er de komende tijd op de (supply chain-)agenda?

‘We zijn heel druk met het aanpassen van onze supply chain footprint. Daarnaast zijn we een aantal IT-initiatieven begonnen die zeker de komende twee jaar zullen doorlopen. Verder zullen we de verdere expansie moeten faciliteren. Dat betekent dat we overnames en samenwerking met andere partijen zullen moeten faciliteren en onderbrengen in onze supply chain set-up. Tot slot zien we dat we als groothandel ons steeds meer richten op het beleveren van consumenten namens onze retailers. Deze direct-to-consumer flow vraagt een andere manier van werken, waaraan we nog veel kunnen verbeteren.’

Wat is uw supply chain-visie en wat wordt daarin in de (nabije) toekomst belangrijk?

‘Ik geloof in ketenintegratie, de zogenaamde end-to-end supply chain. Om dit te realiseren, is verdere digitalisering, supply chain visibility en samenwerking in de keten noodzakelijk. Ik geloof in partnerships en het samen waarde creëren. Binnen de traditionele houthandel denken we nog niet aan zaken als blockchain. Wij kunnen nog veel leren van wat in andere branches heel normaal is.’