Trends in strategie

mierenhoop

Wereldwijd maken veel bedrijven momenteel een strategische herpositionering door. De te nemen strategische keuzes bepalen of zij het komende decennium van innovaties, onzekerheden en veranderingen zullen overleven of door concurrenten worden weggevaagd of overgenomen.

Het eens zo machtige conglomeraat General Electric, groot gemaakt door industrieel icoon Jack Welch, knipt zichzelf bijvoorbeeld op in drie verschillende onderdelen, omdat de complexiteit van verschillende bedrijfsstructuren, businessmodellen en supply chains geen synergie meer oplevert. Ook het Japanse elektronicaconcern Toshiba splitst zich in drieën op voor vergroting van de noodzakelijke flexibiliteit.

Maar bedrijven nemen ook offensieve stappen, met ketenpartners en zelfs concurrenten, om zich beter te positioneren voor de toekomst. Autoproducenten Toyota en Daimler hebben onlangs een intentieovereenkomst getekend voor de fusie van hun vrachtautodivisies om inkoopbesparingen te realiseren en gezamenlijk elektrische trucks te ontwikkelen.

Strategische heroriëntatie

Tijdens het recente supply chain-congres van analistenbureau Gartner in Barcelona waren ook verschillende voorbeelden van strategische heroriëntatie te horen. Vanessa Clemendot, Chief Supply Chain Officer van L’Oréal North America, vertelde dat haar bedrijf Amazon Business en Cosmo Prof als belangrijkste concurrenten ziet en daarom in hun eigen winkelketen SalonCentric ook producten van andere merken verkoopt.

En de samenwerking in de keten kan strategisch nog verder gaan. Zo gaf Selma Öner, Chief Supply Chain Officer van een van ’s werelds grootste producenten van glasproducten, aan dat de samenwerking met softwareleverancier Icron van zo’n groot strategisch belang is dat het bedrijf heeft besloten te investeren in deze aanbieder van planningsoplossingen.

Verticale integratie in de supply chain

Een zeer opvallend voorbeeld van verticale integratie in de supply chain kwam van Procter & Gamble. Pietro D’Arpa, Vice President Supply Chain bij P&G, stelde dat zijn bedrijf aan het begin staat van de volgende S-curve voor het bedienen van klanten. Om deze duurzaam te kunnen leveren, heeft P&G een eigen vloot van elektrische trucks in het Verenigd Koninkrijk aangeschaft en doet het transport voor het eerst in de bedrijfsgeschiedenis zelf. En volgens D’Arpa is de service daar nu al beter dan elders in Europa.

Supply chains vormen kortom duidelijk een strategisch onderdeel voor de overlevingskansen van bedrijven. Voor supply chain-directeuren is het dan ook aan te raden om de opties voor samenwerking binnen de directie te presenteren.

Martijn Lofvers, Chief Trendwatcher Supply Chain Media
martijn.lofvers@supplychainmedia.nl