Geitenpaadje

mierenhoop

Hoe krijgen en houden we supply chain-talenten binnen? Deze vraag leeft bij veel supply chain managers, vooral omdat het aantal vacatures in supply chain-functies onveranderd hoog blijft. Voor supply chains wereldwijd was het de afgelopen drie jaar alle hens aan dek. Die werkstress heeft een grote weerslag gehad op supply chain-medewerkers. Uit recente alarmerende cijfers van de community Boom! blijkt dat in 2022 maar liefst 35 procent van de 147 respondenten een vorm van burn-out opliep. Een jaar eerder was dat percentage zelfs nog 5 procent hoger.

Behalve het voorkomen van een dergelijke uitval, is het ook noodzakelijk om het verloop van supply chain-collega’s te beperken bij het huidige personeelstekort. In hetzelfde onderzoek noemde 31 procent snellere carrièrekansen elders als belangrijkste motivatie om te vertrekken, voor 20 procent was het beter benutten van persoonlijke vaardigheden reden om ergens anders aan de slag te gaan.

Loyaliteit

Tijdens een workshop met een twintigtal Nederlandse supply chain-talenten kwam duidelijk naar voren dat de loyaliteit aan hun werkgever vooral te danken was aan een voorgespiegeld carrièrepad van vele jaren. In een uitgebreide call afgelopen maand noemde een aantal internationale supply chain-studenten aan een topuniversiteit in Zwitserland hun wensen voor hun toekomstige werkgever: een bedrijf dat goed doet en sustainability nastreeft en transparantie, flexibiliteit, moderne technologie en een veilige omgeving met diversiteit en inclusie biedt.

De verschillende supply chain executives die ook in de call aanwezig waren, gaven deze aanstormende talenten groot gelijk om veeleisend te zijn. Eén executive, die vrijwel zijn hele leven was ‘getrouwd’ met een bekende multinational, vindt het oké dat de jonge generatie minder loyaal is. Bedrijven moeten volgens hem talenten veel meer de kans geven om innovaties te ontwerpen.

Carrièrepad als geitenpaadje

Maar die laatsten moeten mentale groei niet verwarren met promoties. Een bedrijf is een piramide met slechts één CEO aan de top. En die piramide wordt wat hiërarchie betreft ook alleen maar platter, met dus minder kans op promoties. Een professor waarschuwde de studenten tenslotte dat zij zelf de eigenaar van hun ontwikkeling zijn en uit hun comfortzone moeten komen. Het carrièrepad omhoog is geen geplaveide weg, maar een zelf te creëren geitenpaadje.

Martijn Lofvers, Chief Trendwatcher Supply Chain Media
martijn.lofvers@supplychainmedia.nl