S&OP is oud nieuws

Angst in de coalitie

Integrated Business Planning (IBP) is volgens kenners de next step na Sales & Operations Planning (S&OP). IBP kijkt niet alleen naar sales en supply, maar ook naar capaciteits- en investeringsvraagstukken en neemt het netwerk mee in planningsvraagstukken. Het gaat dus een stap verder dan S&OP. Klinkt als: vooral doen. Maar waarom hoor je bedrijven dan bijna altijd over S&OP en niet over IBP? Simpel, S&OP is al complex genoeg en zolang dat nog een enorme uitdaging vormt, is IBP vooral dromen.

Inmiddels weet haast iedereen wel dat S&OP een cross-functioneel proces binnen een bedrijf is dat ertoe moet leiden dat vraag en aanbod wat meer met elkaar in balans komen, zodat fluctuaties in klantvraag eenvoudiger en tegen lagere kosten kunnen worden opgevangen. Het gevolg is lagere voorraden en verbeterde leverbetrouwbaarheid. Klinkt als de heilige graal in ons vakgebied, maar de implementatie van S&OP is lastig vanwege de noodzaak tot discipline en integrale samenwerking.

Wellicht kom ik bij de ‘verkeerde’ bedrijven, maar afstemming tussen klantvraag en productie is vaak een hardnekkig probleem. De oplossing om S&OP te implementeren ligt dan voor de hand, maar enige mate van ‘huis op orde’ ontbreekt zodanig dat een correcte personeelsplanning of een betrouwbare voorspelling van de dagelijkse workload vaak al een hele uitdaging is.

Het helpt dan niet als medewerkers die ziek zijn of van een vakantie genieten, toch worden ingepland. Op zich is het niet zo raar dat dit gebeurt, want als op het eind van de dag alles af is, worden er toch punten gescoord. Hard gewerkt, niets aanvullends gedaan en morgen weer een nieuwe ronde met nieuwe kansen. Met een dergelijke instelling is S&OP helaas ook een droom waarin IBP niet eens voorkomt.

Interessante kreet

Laat je vooral niet gek maken als je een nog onvolwassen S&OP-proces hebt. Dit is bij de meeste bedrijven de situatie van vandaag de dag. IBP is voorlopig niet veel meer dan een interessante kreet. Bovendien geldt dat zolang integrale KPI’s nog niet op alle niveaus binnen een bedrijf eigenaarschap kennen, het opzetten van een elektronisch datawarehouse ook nog niet aan de orde is – terwijl dit wel een belangrijke voorwaarde is voor IBP. S&OP is dus helemaal geen oud nieuws, maar hartstikke van deze tijd. Ga ermee aan de slag, stapje voor stapje, maar wel met als doel een significante rendementsverbetering. Wie weet volgt dan daarna de stap naar IBP wel.

Edward Heijnen, zelfstandig interim-professional supply chain- procesverbeteringen