Assessment van de corona-supply chain

coronacommunicatie

Met de epidemische uitbraak van het coronavirus in China, Zuid-Korea en Italië, is de aandacht voor de supply chain in de media exponentieel toegenomen. Bedrijven die fysieke goederen produceren en (af)leveren zijn nu volop bezig de impact van de epidemie op hun supply chain te bepalen.

Professor Yossi Sheffi van de technische universiteit MIT in Boston adviseert bedrijven verschillende scenario’s te analyseren om zakelijke risico’s te minimaliseren. Hij verwacht overigens niet dat met het weer opstarten van de fabrieken in China de problemen snel verholpen zullen zijn. Net als na de financiële crisis in 2008, zullen bedrijven volgens hem de komende maanden te maken krijgen met het bekende bullwhip-effect. Extra (paniekerige) bestellingen uit onzekerheid zorgen voor extreme fluctuaties in Demand en Supply.

S&OP-meetings

De meeste bedrijven in de supply chain hebben een maandelijks besluitvormingsproces van Sales & Operations Planning (S&OP) of de financiële variant Integrated Business Planning (IBP). Als het goed is, kijken bedrijven met S&OP en IBP achttien maanden vooruit, bepalen wat het verwachte gat wordt ten opzichte van het financiële budget en wat ze moeten doen om dit gat te dichten. Ik ben benieuwd hoe de S&OP-meetings verlopen in de huidige coronaviruscrisis. In China, Zuid-Korea en Italië is de vraag naar producten deels weggevallen en tegelijkertijd kan vanuit die landen niet of nauwelijks worden geleverd.

Het doorlichten van de complete supply chains vanwege het coronavirus moet op drie niveaus plaatsvinden. Op strategisch niveau bekijkt een bedrijf de risico’s van cruciale leveranciers van toeleveranciers en de financiële kwetsbaarheid van de afzetkanalen. Met het S&OP-proces op het tactische niveau kijkt het bedrijf naar de Demand en Supply Planning: wat is de vraagvoorspelling en wat kan er worden geproduceerd? Op operationeel niveau draait het om het hebben van inzicht voor wat betreft grondstoffen en onderdelen stroomopwaarts, de uitvoering in fabrieken en warehouses en de levering van producten.

Assessment van de end-to-end supply chain visibility

Supply Chain Media heeft deze analyse samen met bedrijven als Henkel en Unilever uitgewerkt in een self-assessment van de end-to-end supply chain visibility. Met deze gratis beschikbare tool kunnen bedrijven met negentig ja/nee-vragen snel zien waar de kwetsbare, witte vlekken in hun supply chains zich bevinden, vooral nu met het coronavirus.

Martijn Lofvers, Chief Trendwatcher Supply Chain Media
martijn.lofvers@supplychainmedia.nl