No-touch nonsens

mierenhoop

Met de snel toenemende mogelijkheden van analytische software lijkt het walhalla van volledig geautomatiseerde supply chain planning eindelijk binnen handbereik. Volgens adviseurs van McKinsey maakt ‘no-touch’ planning een continue, naadloze cyclus van geheel geautomatiseerde planning en herplanning mogelijk, met als resultaat een toenemende accuratesse en efficiency voor het bedrijf en zijn klanten. De collega-adviseurs van EY reppen visionair van ‘lights-out’ planning als de ultieme fase in supply chain planning.

Kortzichtige directieleden van producenten met grote planningsafdelingen kijkend kwijlend naar de ronkende consultancy-belofte van ‘no-touch’ en ‘lights-out’ planning. ‘Nu kunnen we de hele planningsafdeling automatiseren. Dat scheelt enorm veel fte’s. En dan heb ik een echt goed verhaal over een succesvolle digitalisering op de golfbaan!’ De overenthousiaste McKinsey-consultants schrijven verder dat volledig geïmplementeerde ‘no-touch’ planning de noodzaak van een maandelijkse of wekelijkse planningscyclus van Sales & Operations Planning (S&OP) of Integrated Business Planning (IBP) elimineert en snellere, betere besluitvorming mogelijk maakt. Volgens mij zijn S&OP en IBP juist processen om op basis van respectievelijk volumes en euro’s verstandige besluiten te nemen.

Waardevolle toevoeging

Voor ‘no-touch’ en ‘lights-out’ planning is het noodzakelijk om een zogenaamde ‘digital twin’ of ‘virtual twin’ van de volledige end-to-end supply chain-netwerken te maken. Het grote probleem is dat het voor bedrijven godsonmogelijk is om een simulatiemodel te maken dat de realiteit in alle facetten weergeeft. De meeste bedrijven kennen niet eens alle toeleveranciers van hun leveranciers. En de marktomstandigheden, politieke ontwikkelingen, het uiteenlopende koopgedrag van klanten en de reacties van concurrenten zijn niet feilloos te modelleren, omdat de noodzakelijke planningsgegevens nooit voor de volle 100 procent aanwezig zullen zijn. Alessandro de Luca, Chief Information Officer van farmaceutisch producent Merck, zegt dat de geïmplementeerde Artificial Intelligence voor de planning een waardevolle toevoeging is voor de honderd supply chain planners van zijn divisie.

Regelrechte nonsens

Uiteraard zijn er de nodige supply chain-planningsprocessen die deels of volledig kunnen worden geautomatiseerd, zoals de replenishment van winkels. Maar dat betreft processen waarvoor alle noodzakelijke informatie aanwezig is. Voor complexe supply chains is ‘no-touch’ planning regelrechte nonsens.

Martijn Lofvers, Chief Trendwatcher Supply Chain Media
martijn.lofvers@supplychainmedia.nl